Den styrkebaserede tilgang

  • Den styrkebaserede tilgang

Projektbeskrivelse
Projektet ønsker at udvikle og implementere en styrkebaseret tilgang i FGU- / EUD-regi, som understøtter elevernes sociale og personlige dannelse i det faglige læringsrum.

Projektets mål og indhold
Projektets primære formål er at styrke elevernes basale personlige og sociale kompetencer under deres faglige undervisning. Således at de har bedre muligheder for at profitere af skolekonteksten og dennes faglige tilbud. Implementeringen af den styrkebaserede tilgang skal ske på alle niveauer i organisationen: Elev-, medarbejder- og ledelsesniveau.

Det sekundære formål er at skabe en underviserkultur, som har fokus på elevernes styrkesider.

Projektet ønsker med afsæt i en positiv psykologi

  • At give eleverne redskaber til at forstå sig selv og hinanden
  • At eleverne bliver robuste
  • At eleverne bliver rummelige i forhold til hinanden
  • At eleverne tager ejerskab over eget liv og egne handlemuligheder
  • At eleverne får et grow-mindset
  • At vi systematiserer arbejdet med elevernes styrker
  • At udvikling af elevernes styrkesider bidrager til deres uddannelsesmæssige chancelighed.
Projektet ønsker således at arbejde struktureret og specifikt med elevernes styrker - dels gennem at udvikle medarbejdernes og ledelsens kompetencer på området gennem et aktionslæringsforløb og med støtte fra en fagkonsulent - dels gennem sparring på tværs af skolerne og gennem eksterne oplægsholdere. Projektets hensigter således at se på elevernes uddannelsesforløb gennem et styrkebaseret perspektiv, og udvikle materialer til tilgange, der på en sammenhængende måde kan understøtte elevernes styrker.

Projektets målsætning er at øge elevernes potentialer gennem udvikling og implementering af en styrkebaseret tilgang i skoleregi på FGU Østjylland og Asmildkloster Landbrugsskole. Det skal bidrage til at øge elevernes trivsel, motivation og læring gennem en kvalificering af en skolekultur, der fokuserer på elevernes styrker og potentialer.

Succeskriterierne for eleverne, er, at de kan identificere og beskrive deres styrker, oplever øget tro på egne evner og er mere motiverede til at lære.

Succeskriterierne for lærerne, er, at de har en styrket forståelse af for styrkebaseret pædagogik, er i stand til at anvende styrkebaserede tilgange i deres undervisning, og at de oplever en øget arbejdsglæde.

Succeskriterierne for ledelsen, er, at de bidrager til at implementere en styrkebaseret tilgang i skolens pædagogik og skaber rammer for, at lærerne kan udvikle og anvende styrkebaserede tilgange i deres undervisning.





Projektets Partnerskab
FGU Østjylland og Asmildkloster Landbrugsskole

 


Projektperiode   01.11.2024 til d. 30.04.2026

Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?

Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/


Den styrkebaserede tilgang
Kontakt

Projektkoordinator
Kristoffer Hedemann
FGU Østjylland
mail@fguoj.dk
86418200


Projektejer
FGU Østjylland
Samarbejdspartnere

FGU Østjylland og Asmildkloster Landbrugsskole

Top