Grønne Rollemodeller

  • Grønne Rollemodeller

Projektbeskrivelse
Projektet ønsker at undersøge om elever på erhvervsskoler kan inspireres og motiveres til at beskæftige sig med og handle i forhold til bæredygtig udvikling gennem genkendelige faglige rollemodeller i undervisningen.

Projektets mål og indhold
Projektet skal sikre et stærkt fundament for udviklingen af et korps af grønne rollemodeller, som eleverne på erhvervsskolerne kan relatere til. Udfordringen for mange elever på erhvervsskolerne mht. bæredygtighed og grønomstilling er, at det er blevet præsenteret ud fra en kontekst, som de enten ikke kan relatere til eller er blevet formidlet på en måde, hvor de ikke kan se deres egen rolle. For at sikre det bedst mulige udgangspunkt for en fremtidig anvendelse af grønne rollemodeller vil projektgruppen gennemføre en grundig foranalyse med desk research og interviews med relevante interessenter. Indsatsen rettes specifikt til erhvervsskolerne repræsenteret gennem fire skoler og fire forskellige uddannelsesområder. Foranalysen danner grundlag for 4-8 rollemodel-cases, som inddrages og afprøves i undervisningen på erhvervsskolerne. Casene skal præsentere rollemodeller, som er relaterbare for eleverne mht. “ung til ung” og erhvervsskolebaggrund. Casene skal bl.a. klargørefølgende ift. de grønne rollemodeller:

  • Hvad er rollemodellernes opgaver?
  • Hvilken elevtype har størst gennemslagskraft?
  • Hvilken “tone of voice” skal der kommunikeres med?
  • Hvordan inddrages rollemodellerne aktivt i undervisningen?
  • Hvilke medier og kanaler skal der gøres brug af?
Projektet evalueres og resultaterne udgives i en rapport, som vil komme med klare anbefalinger til etablering og anvendelse af grønne rollemodeller på erhvervsskole-området.

Projektet primære mål er:

  • At gøre arbejdet med bæredygtighed nærværende og relevant for eleverne på erhvervsskolerne.
  • At synliggøre de handlingskompetencer eleverne kan få, når de arbejder med bæredygtighed i en faglig kontekst.
  • At skabe viden om gode måder at formidle erhvervsskoleelevernes handlemuligheder indenfor klima og bæredygtig i deres hverdag på skolerne og deres praktikvirksomheder.
Sekundære mål er:

  • At vise ungehandlingsmuligheder i forhold til negative tanker om klimaforandringer og decideret klimaangst.
  • At tydeliggøre, at elever på erhvervsskolerne har en rolle i den grønne omstilling og øge faglig stolthed hos eleverne.
Succeskriterier for projektet, er, at der foreligger en til to cases med eksempler på konkrete klimahandlinger for hver skole (4-8 cases i alt). Hensigtsmæssige kanaler og medier er udvalgt til at støtte formidlingen og arbejdet med rollemodeller. Der foreligger en rapport med anbefalinger, som potentielt kan danne grundlag for et større projekt med flere fokusområder og tiltag samt flere aktører og skoler involveret.

Projektets Partnerskab
Aarhus Business College, SOSU Randers, Agroskolen, UCRS Skjern, Concito, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Erhvervsskolernes Elevorganisation og Simon Elsborg (Bæredygtighedspsykolog).

 


Projektperiode   01.08.2024 til d. 31.12.2025

Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?

Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/


Grønne Rollemodeller
Kontakt

Videncenterchef
Lars Henrik Larsen
Videncenter for Digital Handel
lahl@digitalhandel.dk
41715700


Grønne Rollemodeller
Kontakt

Projektudvikler
Daniella Tasic Hansen
Videncenter for Digital Handel
daha@digitalhandel.dk
25413510


Projektejer
Aarhus Business College
Samarbejdspartnere

Aarhus Business College, SOSU Randers, Agroskolen, UCRS Skjern, Concito, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Erhvervsskolernes Elevorganisation og Simon Elsborg (Bæredygtighedspsykolog).

Top