EuroSkills 2025

Projektbeskrivelse
Med EuroSkills som omdrejningspunkt er formålet med projektet at vække interesse blandt unge og voksne for de mange spændende erhvervsuddannelser og karrieremuligheder, de bringer, både nationalt og internationalt.

Projektets mål og indhold
Projektet er baseret på EuroSkills 2025 og ønsker i et bredt partnerskab at udvide gruppen af unge, unge voksne og voksne, der søger mod erhvervsuddannelserne, og give flere borgere i Region Midtjylland muligheden for at opnå en faglært karriere.

Arbejdet vil blive organiseret i fire arbejdspakker:

  1. Kommunikationsaktiviteter før, under og efter EuroSkills.
  2. Aktiviteter forud for EuroSkills målrettet til målgruppen.
  3. Aktiviteter under EuroSkills målrettet til målgruppen. 
  4. Aktiviteter efter EuroSkills målrettet til målgruppen.
Arbejdspakke 1: Fokus på kommunikation, herunder udvikling af en sammenhængende kommunikationsstrategi, etablering af en central hjemmesideplatform, udvikling af indhold til hjemmeside og sociale medier, oprettelse af videoer med rollemodeller og meget mere.

Arbejdspakke 2: Samling af forskellige aktiviteter med fokus på karrieremuligheder inden for faglært arbejde og erhvervsuddannelser. Dette inkluderer paneler, oplæg, undervisningsmoduler, mentorordninger, udvikling af materiale og samarbejde mellem gymnasier og erhvervsskoler.

Arbejdspakke 3: Målrettet mod EuroSkills-messen med en bred vifte af aktiviteter, der sigter mod at engagere besøgende i alle aldre. Dette inkluderer møder med erhvervsuddannelser og virksomheder, workshops om bæredygtighed og innovation, karrierevejledning og indgåelse af konkrete aftaler.

Arbejdspakke 4: Opfølgende aktiviteter efter EuroSkills med fokus på at fastholde interessen og engagementet blandt de unge. Dette omfatter virksomhedspraktikker, faglige mentorordninger, åbent hus-arrangementer, fritidsjob/praktik, workshops og opfølgningsseminarer samt online fællesskaber og netværk.




Projektets resultatmål udfoldes i projektets arbejdspakker.

Målet for arbejdspakke 1 er at opnå mindst 15.000 besøgende på hjemmesiden og mindst 500 tilmeldte til modtagelse af informationer fra projektet i løbet af projektperioden.

  • Skabe en ensartet og genkendelig visuel identitet, som adskiller sig fra eksisterende materialer og sikrer en stærk tilstedeværelse for EuroSkills 2025 i Herning.
  • Etablere en central hjemmesideplatform med funktioner, der støtter formidlingen af EuroSkills-aktiviteter og engagerer målgrupperne.
Målet for arbejdspakke 2 er at udvikle og afholde mindst 70 aktiviteter med deltagelse af mindst 2500 unge/ungevoksne/voksne.

  • ge bevidstheden og synligheden blandt målgrupperne (unge/ungevoksne/voksne) om faglærte karriereveje.
  • Styrke samarbejdet mellem aktører for at understøtte karrierevejledning og uddannelsesvalg.
Målet for arbejdspakke 3 er at indgå mindst 300 aftaler med unge/ungevoksne/voksne.

  • Tiltrække og engagere besøgende, herunder unge, voksne og professionelle, der er interesserede i karriereudvikling, grøn omstilling, bæredygtighed og innovation.
  • Tilbyde besøgende en unik mulighed for praktisk læring og inspiration ved at kombinere direkte samarbejde med virksomheder, hands-on erfaringer og indblik i fremtidens arbejdsmarked.
  • Synliggøre erhvervsuddannelsernes betydning for den grønne omstilling, bæredygtighed og innovation gennem praktiske eksempler og samarbejde med relevante aktører på messen.
Målet for arbejdspakke 4 er at realisere mindst 100 af de indgåede aftaler inden for projektperioden.

  • Fastholde og styrke interessen og engagementet blandt unge, unge voksne og voksne, der deltog i EuroSkills arrangementet, ved at tilbyde opfølgende aktiviteter og muligheder.
  • Øge antallet af ansøgninger til erhvervsuddannelserne og videregående uddannelser som følge af deltagelse i opfølgende aktiviteter efter EuroSkills.

Projektets Partnerskab
Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasier, UCH, UCRS, Skive College, Mercantec, Social- og sundhedsskolen Midt- og Vestjylland, Aarhus Business College, Herning Gymnasium, Herning HF og VUC, Studievalg Danmark, Center Midt- og Vestjylland, FGU Midt-Vest, Ikast-Brande Gymnasium, Viby Gymnasium, EuroSkills, Skills Denmark, Herning Kommune, Holstebro Kommune, Ikast-Brande Kommune, Skive Kommune, Ringkøbing-Skjern Kommune, Videnscenter for Automation & Robotteknologi Nord, Videnscenter for Automation & Robotteknologi Syd, Videnscenter for Digital Handel, Videnscenter for Velfærdsteknologi Vest, Videnscenter for Håndværk – Bæredygtighed, Viden om data, Videnscenter for Procesteknologi.

Øvrige samarbejdspartnere: Videnscenter for Håndværk – Design og Arkitektur, Viborg Kommune, EEO, Holstebro Gymnasium og HF, Holstebro VUC, Skive Gymnasium, Skive-Viborg HF og VUC, Ringkøbing Gymnasium og Det Kristne Gymnasium.

 


Projektperiode   01.07.2024 til d. 31.12.2025

Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?

Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/


EuroSkills 2025
Kontakt

Leder af Virksomheds- og projektcenter
Anita Bech Toft
Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasier
anto@herningsholm.dk
25424839


EuroSkills 2025
Kontakt

Projektleder
Martin Falkesgaard Mehl
Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasier
mame@herningsholm.dk
29694500


Projektejer
Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasier
Samarbejdspartnere

Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasier, UCH, UCRS, Skive College, Mercantec, Social- og sundhedsskolen Midt- og Vestjylland, Aarhus Business College, Herning Gymnasium, Herning HF og VUC, Studievalg Danmark, Center Midt- og Vestjylland, FGU Midt-Vest, Ikast-Brande Gymnasium, Viby Gymnasium, EuroSkills, Skills Denmark, Herning Kommune, Holstebro Kommune, Ikast-Brande Kommune, Skive Kommune, Ringkøbing-Skjern Kommune, Videnscenter for Automation & Robotteknologi Nord, Videnscenter for Automation & Robotteknologi Syd, Videnscenter for Digital Handel, Videnscenter for Velfærdsteknologi Vest, Videnscenter for Håndværk – Bæredygtighed, Viden om data, Videnscenter for Procesteknologi.

Øvrige samarbejdspartnere: Videnscenter for Håndværk – Design og Arkitektur, Viborg Kommune, EEO, Holstebro Gymnasium og HF, Holstebro VUC, Skive Gymnasium, Skive-Viborg HF og VUC, Ringkøbing Gymnasium og Det Kristne Gymnasium.


Se mere
via.ritzau.dk
Top