Projektbeskrivelse
Dette projekt ønsker at udvikle og afprøve en model for, hvordan man kan have fokus på legen og det kreative som undervisningsmetode. Projektet vil undersøge, hvordan man på en HHX-uddannelse, kan styrke elevernes kreative kompetencer og motivation gennem leg.
Projektets mål og indhold
Ambitionen med projektet er overordnet at styrke HHX-elevers kreative og eksperimenterende tilgang til verden og deres livslange motivation for læring. Her spiller HHX-underviserne en central rolle, for de skal udvikle læringsmetoder, der understøtter denne tilgang, så eleverne efter deres uddannelse er rustet til at indgå på et arbejdsmarked, der efterspørger disse kreative kompetencer.
Træning af kreativ tænkning og kreative færdigheder kræver mere end blot en leg i en faglig undervisningssekvens. Det kræver systematik og struktur i undervisningen på tværs af fag. Det er en længerevarende proces i flere faser, som afspejles af progressionen i elevernes udvikling. En proces som bør professionaliseres for at sikre det størst mulige udbytte. Håbet er at kunne gøre det trygt at fejle i klasserummet, og gennem legen gøre eleverne bevidste om værdien af kreativitet og kreativ tænkning. For at skabe et trygt miljø i klassen, vil projektet udover legen have fokus på samarbejde og teambuilding. En anden udfordring, som projektet håber at afhjælpe er skabe motivation hos elevgrupper, der ikke umiddelbart motiveres af de klassiske undervisningsformer som tavleundervisning og fastdefinerede opgaver. Elever som efterspørger højere grad af learning-by-doing.
Projektets Partnerskab
Mercantec, VIA University College.
Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?
Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/
Uddannelseschef
Mette Selchau
Mercantec
mese@mercantec.dk
40878662
Mercantec, VIA University College.