Digital dannelse på erhvervsuddannelser

  • Digital dannelse på erhvervsuddannelser

Projektbeskrivelse
Projektet vil opøve elevernes digitale dannelse samt udvikle og implementere undervisningsforløb omkring digital dannelse inden for tre områder: Digitale færdigheder, Medborgerskab og Trivsel.

Projektets mål og indhold
Partnerkredsen er inspirerede af Center for Digital Pædagogik, der arbejder med en tredeling af begrebet "digital dannelse" og deler begrebet op i følgende tre områder: Digitale færdigheder, Trivsel og Medborgerskab.

De digitale færdigheder er det man også kan almene studiekompetencer som programhåndtering, informationssøgning, kildekritik, digitale produktioner, kodning, eller kreativitet. Partnerkredsen uddanner elever til erhverv, hvor der stilles krav til, at de kan håndtere forskellige teknologier, og at de har en innovativ tilgang og en teknologiforståelse, der gør dem til kompetente erhvervsfaglige medarbejdere. 

Trivsel handler om, hvordan eleverne håndterer det at være ung i en digital verden med et allestedsnærværende internet og konstant adgang til sociale medier. Det er derfor vigtigt, at de unge lærer at begå sig i den digitale verden, og at der også er fokus på de sociale mediers påvirkning af elevernes trivsel. 


Medborgerskab adresserer, at man har viden om lovgivning og rettigheder både på samfundsplan og i forhold til den enkelte borger. Det er nødvendigt at have en forståelse af, hvilke regler der gælder, hvem der bestemmer over data, og hvad det betyder at acceptere deling og anvendelse af ens personlige data. Samtidig er det vigtigt, at de unge for en forståelse af it-sikkerhed og beskyttelse af både egne og andres data og privatliv. 


Partnerskabet dækker over mere end 25 af landets erhvervsuddannelser samt EUX, HTX og HHX og på begge skoler opleves der et behov for at forholde sig til elevernes digitale dannelse. Projektets mål er derfor at skabe et fælles sprog for digital dannelse og i den forbindelse også at afklare skolernes opgaver i forhold til en fremadrettet indsats samt at udvikle undervisningsmateriale i en progressionsmodel i forhold til forskellige undervisningsniveauer.

Projektets Partnerskab
Randers Social- og Sundhedsskole og Tradium 

 


Projektperiode   01.01.2019 til d. 01.11.2020

Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?

Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/


Digital dannelse på erhvervsuddannelser
Kontakt

IT Pædagogisk Konsulent
Anette Degn Larsen
Randers Social- og Sundhedsskole
al@sosuranders.dk
23281163


Projektejer
Randers Social- og Sundhedsskole
Samarbejdspartnere

Randers Social- og Sundhedsskole og Tradium 

Top