Fra nødundervisning til virtuel kvalitetsundervisning på gymnasierne

  • Fra nødundervisning til virtuel kvalitetsundervisning på gymnasierne

Projektbeskrivelse
Med erfaringerne fra nødundervisningen under COVID-nedlukningen ønskes det at opnå en bedre udnyttelse af potentialet og en højere kvalitet i muligheden for at gennemføre virtuel undervisning i samspil med den øvrige undervisning på gymnasierne.

Projektets mål og indhold
Dette projekt omfatter 10 uddannelsessteder og både almene og erhvervsfaglige gymnasier samt HF og VUC og omfatter i alt ca. 240 lærere samt i den første afprøvningsfase over 200 elever og samlet set undervisning, der berører omkring 5.000 elever.

I projektet udvikles og gennemføres et ”Online-underviser” og et ”Online-leder” kursus, hvor deltagernes egen praksis indgår som cases, der udvikles og afprøves samtidig med at deltagerne kompetenceudvikles.

Projektets succeskriterier er:

  • at skabe motiverende og varieret virtuel undervisning, som 7 ud af 10 af de omfattede elever og lærere på de deltagende skoler angiver er på samme niveau eller bedre end den hidtidige undervisning
  • at ledelsen på de deltagende skoler mener sig i stand til at identificere kompetencebehov og organisere undervisningsopgaver og videndeling i virtuel undervisning i samspil med den øvrige undervisning samt lede skolen igennem implementering af virtuel undervisning.
Projektets mål er:


  • at 18 lærere fordelt på af de deltagende skoler opnår kompetencer, så de kan skabe motiverende og varieret virtuel undervisning i samspil med den øvrige undervisning og indgå som videndelere på deres skole
  • at mindst 40 elever på hver af de deltagende skoler (i alt mindst 200 elever) gennemfører forløb med motiverende og varieret virtuel undervisning
  • at der foreligger en implementeringsplan for virtuel undervisning på hver at de deltagende skoler
  • at der foreligger og udbydes online-lærer- og online-leder-kurser i regionen baseret på projektets resultater
  • at der foreligger planer på de enkelte skoler for implementering af virtuel undervisning.

Projektets Partnerskab
Aarhus Business College, College360/HHX, College360/HTX, Horsens HF&VUC, LearnMark, Mercantec, Randers HF&VUC, Silkeborg Gymnasium, Struer Statsgymnasium og Aarhus Katedralskole.


Fra nødundervisning til virtuel kvalitetsundervisning på gymnasierne
Kontakt

Centerchef
Michael Lund-Larsen
Aarhus Business College, eVidenCenter
mll@aabc.dk
20442040


Fra nødundervisning til virtuel kvalitetsundervisning på gymnasierne
Kontakt

Konsulent
Søren Lundsgård Jørgensen
Aarhus Business College, eVidenCenter
sjoe@aabc.dk
5092 6998


Projektejer
Aarhus Business College
Samarbejdspartnere

Aarhus Business College, College360/HHX, College360/HTX, Horsens HF&VUC, LearnMark, Mercantec, Randers HF&VUC, Silkeborg Gymnasium, Struer Statsgymnasium og Aarhus Katedralskole.


Se mere
virtuelgymnasieundervisning.dk
Top