Projektbeskrivelse
Projektets ambition er at øge pigers interesse og motivation for STEM-fagene samt inspirere til STEM-studievalg.
Projektets mål og indhold
Som det fremgår af den midtjyske teknologipagt, er kvinder klart underrepræsenterede på regionens STEM-uddannelser, som i resten af landet. Der er behov for, at vi åbner pigers øjne for mulighederne med en STEM- uddannelse, og en effektiv måde at øge deres interesse og motivation for at lære om STEM-fagene er at skabe møder med teknologiambassadører og rollemodeller ude i virksomhederne.
Projektets formål er at inspirere markant flere unge, og her især piger, til at vælge en uddannelse inden for naturvidenskab og teknologi, da der nu og i fremtiden er mangel på dygtige medarbejdere med kompetencer inden for disse områder. Projektet bidrager til, i grundskolens 7.-9. klasse samt i gymnasiet, at sikre, at flere vælger en STEM-uddannelse, og at flere lærer at bruge teknologi i fremtiden. Gennem to indsatser skal projektet sikre, at:
l) flere piger, og en større andel af de unge generelt, vælger STEM fag. Det vil gøres ved øget fokus på rollemodeller, yderligere inddragelse af IT-branchen, sundhedsuddannelser og sundhedsområde, offentligevirksomheder på linje med private virksomheder samt fokus på indsatsen overfor voksne kvinder.
II) flere unge møder teknologi ambassadører fra private og offentlige virksomheder med STEM-medarbejdere, som kvalificerer deres uddannelsesvalg og giver læring om STEM-emner. Indsatsen med inddragelse af teknologiambassadører skal bidrage til at sikre det brede fokus i forhold til blandt andet "STEM-virksomheden" og uddannelsesinstitution.
Baggrund for projektet:
Stigningen i efterspørgslen efter STEM-kompetencer i Region Midtjylland modsvarer ikke en tilsvarende stigning i udbuddet af STEM-kompetencer i regionen. Særligt vælger alt for få unge kvinder en STEM-uddannelse, et fokusområde i teknologipagten. For at nå Region Midtjyllands målsætning om at imødekomme den stigende efterspørgsel på STEM-kompetencer i regionen, kræver det, at flere unge kvinder vælgere n STEM-uddannelse. Et effektivt bidrag til at nå det mål er en regional indsats med kampagnen "Girls' Day in Science", som Tektanken har koordineret i flere år i hele landet. Og indsatsen for at løse Regionens generelle rekrutteringsudfordring med manglende STEM-kompetencer kan styrkes effektivt ved udbredelse af Tektankens velafprøvede model for skolevirksomhedssamarbejde i gymnasiet og grundskolen.
Tektanken:
Over 140 virksomheder er i dag med i Tektanken, og gør en forskel sammen med skoler og ungdomsuddannelser. Virksomhederne vil vise unge de mange spændende jobmuligheder, som en uddannelse inden for naturvidenskab og teknologi giver. Det sikrer vi i samarbejde med stærke ambassadører i toppen af danskerhvervsliv, som hjælper os med opgaven. Et Erhvervspræsidium med topchefer fra Grundfos, Danfoss, Novozymes, Coloplast, Microsoft og Haldor Topsøe er ambassadører for Tektanken. Også formanden for Fremstillingsindustrien og direktøren for DanskArbejdsgiverforening er med.
Projektets Partnerskab
Bjerringbro Gymnasium, Naturvidenskabernes Hus, Tarm Gymnasium og HF, Silkeborg Gymnasium, Risskov Gymnasium og Tradium Randers.
Nøgleord Afsluttet De Midtjyske Styrkepositioner STEM De Midtjyske Styrkepositioner STEM STX Gymnasial Uddannelse
Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?
Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/
Lektor / Projektleder
Michael Christensen
Bjerringbro Gymnasium
ch@bggym.dk
26233955
Direktør
Maiken Lykke Lolck
Naturvidenskabernes Hus
mll@nvhus.dk
40584064
Bjerringbro Gymnasium, Naturvidenskabernes Hus, Tarm Gymnasium og HF, Silkeborg Gymnasium, Risskov Gymnasium og Tradium Randers.