Idébasen

Find projekt

Hvad interesserer dig?

I alt 40 resultater
Emne Nøgleord Udviklingssted År

I tekstil- og modebranchen er der et stort behov for medarbejdere med 3D-grafiske kompetencer, som kan visualisere produkter fremfor som nu at fremstille fx prototyper af tøj manuelt. Erhvervsuddannelsen aultimedie animator kan i høj grad bidrage til at imødekomme tekstil- og modebranchens behov. Pr...

Bæredygtighed Flere med kompetencerne til den grønne omstilling Igangværende STEM Viden Djurs

HF-uddannelsen i Nørre Nissum ønsker i et samarbejde med Klimatorium i Lemvig at undervise unge i analyse af klimaudfordringer og bæredygtighed, og hvordan der kan arbejdes innovativt, vedkommende og tværfagligt med at løse disse udfordringer inden for naturvidenskab, ingeniørfag, læreruddannelse og...

Bæredygtighed Flere med kompetencerne til den grønne omstilling Igangværende STEM HF i Nr. Nissum

Projektets ambition er at flere unge og ufaglærte erhverver de rette kompetencer til at kunne arbejde i turisme- og oplevelsesindustrien gennem en uddannelse, samt at bidrage til at turismebranchen reframes i en mere positiv og attraktiv retning. 

De Midtjyske Styrkepositioner Igangværende STEM Uddannelsescenter Ringkøbing Skjern

Projektet vil sætte fokus på inddragelse af bæredygtighed i undervisningen, ved at bruge oprensningen på Høfde 42 som case til at give både elever og undervisere viden om, og indsigt i, miljøbeskyttelse og bæredygtighed. 

Bæredygtighed De Midtjyske Styrkepositioner Flere med kompetencerne til den grønne omstilling Igangværende STEM Skive College

Projektet er en fortsættelse af fase 1 i projektet ”grønne stier”, hvor fokus har været at afdække, visualisere og markedsføre de jobprofiler på det grønne arbejdsmarked hvor jobbet er bestridt af en person, hvis uddannelsesmæssige baggrund er startet med en håndværksuddannelse og derefter en ingeni...

Bæredygtighed De Midtjyske Styrkepositioner Flere med kompetencerne til den grønne omstilling Igangværende STEM Skive College

Projektet sigter mod at benytte robotteknologi til skabe et meningsfuldt forløb fra brobygningen og ind i det første år på en erhvervsuddannelse. Det gøres ved at skabe en rød tråd for både undervisere og elever. Denne tråd skal give eleverne en oplevelse af et gennemgående tema, hvor eleverne føler...

Afsluttet De Midtjyske Styrkepositioner STEM Uddannelsescenter Ringkøbing Skjern

Projektet vil bidrage til at elever inden for det merkantile erhvervsuddannelsesområde, opnår kompetencer med hensyn til digital innovation af arbejdsprocesser og konkretisering af digitale løsninger under deres uddannelse. Det skal sikre, at de kan være medvirkende til at skabe en succesfuld digita...

Igangværende STEM Aarhus Business College

Projektet skal bidrage til, at elever inden for det merkantile erhvervsuddannelsesområde opnår kompetencer under deres uddannelse, så de kan være medvirkende til at skabe en succesfuld digital transformation i blandt andet danske SMV'er. Derudover er hensigten, at eleverne skal blive forberedte til ...

Digitalisering Igangværende STEM Aarhus Business College

Struer Statsgymnasium (SSG) har sammen med Sound Hub Danmark A/S i efteråret 2018 gennemført et pilotprojekt med en undervisningsplatform baseret på et materialesæt, der kan realisere interaktive produkter, opstillinger og forsøg med lyd. Dette projekt vil sprede og raffinere denne platform, ligesom...

Afsluttet Informatik STEM Struer Statsgymnasium

I projektet motiveres for STEM-kompetencer hos elever og lærere på gymnasierne ved at tage udgangspunkt i fagenes egne it-værktøjer og ved gennem en teknologiforståelsesramme at analysere disse it-værktøjers behandling af relevante grundfagligheder (fx regler og grundsætninger).

Afsluttet Informatik STEM Aarhus Business College

Projektet vil udvikle og tilpasse undervisningsmateriale til studieretningsklasser med kemi/bioteknologi på højt niveau samt en tilhørende valgfri studieretningsdag på Aarhus Universitet. 

Igangværende STEM Viborg Gymnasium og HF

På HHX og HTX vil projektet gøre entreprenørskab gennemgående i samarbejde med lokale virksomheder, så eleverne bliver entreprenante, og flere spores ind på et arbejdsliv som iværksættere.

Afsluttet Iværksætteri STEM Uddannelsescenter Holstebro (UCH)

Projektet vil etablere en bro mellem den almene gymnasiesektor og industrivirksomheder i Midt- og Vestjylland. Gennem undervisningsforløb introduceres unge fra STX og HF for uddannelser, der på sigt kan anvendes i industrien. Det skal inspirere unge til at følge uddannelses- og karriereveje inden fo...

Afsluttet Brobygning STEM Holstebro Gymnasium og HF

Projektet skal udvikle forståelsen og brugen af STEM i landbrugsuddannelsens grundforløb, med fokus på at implementere en STEM-tilgang på en måde, der er i samklang med grundskolens udskolingstrin. Projektet er en indsats der både på kort og langt sigt skal fremme, at flere vælger uddannelse baseret...

Afsluttet STEM Bygholm Landbrugsskole

Den jydske Haandværkerskole har besluttet at etablere et FabLab: ”FABx”. Lab’et er udgangspunktet for helt nye kompetencer leveret i regi af Den jydske Haandværkerskole. Kompetencer inden for bæredygtig omstilling, Innovation og Entreprenørskab, kreativitet, forretningsudvikling, startup, STEM, digi...

Bæredygtighed Flere med kompetencerne til den grønne omstilling Igangværende Kreativitet STEM Den Jydske Håndværkerskole

Projektet vil udvikle sprogfagene, øge de unges interesse for sprog og synliggøre for eleverne, at der er en spændende kobling mellem STEM-kompetencer og sprogkompetencer. 

Igangværende STEM Sprog Learnmark Horsens

Projektets formål er at stimulere og motivere de unges interesse i STEM-erhvervsuddannelser, for at understøtte målet om at 25 procent eller mere af en ungdomsårgang vælger en erhvervsuddannelse. Projektet arbejder med at give eleverne på grundforløb 1 viden om, hvordan smart teknologi påvirker STEM...

Afsluttet Bæredygtighed De Midtjyske Styrkepositioner Flere med kompetencerne til den grønne omstilling Kreativitet STEM Sprog Uddannelsescenter Ringkøbing Skjern

Den er her. Klimakrisen. Den forpligter os alle og især uddannelsessektoren til at tænke anderledes og se indad, men især også udad. Klimakrisen får erhvervsgymnasierne til at rette blikket endnu mere mod erhvervslivet – mod den tungere industri, der har problemerne tæt inde på livet. Erhvervslivet ...

Afsluttet Bæredygtighed Flere med kompetencerne til den grønne omstilling STEM Uddannelsescenter Ringkøbing Skjern

Mod på matematik er et ambitiøst projekt, der gennem kombinationen af teknologi og didaktik vil afsøge nye veje for matematikundervisningen med henblik på at styrke elevernes matematikkundskaber og understøtte, at flere søger mod STEM-uddannelserne.

Afsluttet STEM Viborg Gymnasium og HF

Projektets indsatser har fokus på iværksætteri, innovation, styrkepositioner og ung til ung vejledning. Ambitionen er at udvikle regionens styrkepositioner og tiltrække flere unge til STEM uddannelser. Projektet har med afsæt i FN's verdensmål fokus på at fremme kvalitetsuddannelse og muligheder for...

Afsluttet Bæredygtighed De Midtjyske Styrkepositioner FN's Verdensmål STEM Learnmark Horsens

Projektet stiler mod at integrere mere kreativitet i forløb i STEM-fagene ved blandt andet at overføre en kreativitetsdidaktik til disse fra faget Design og Arkitektur. 

Afsluttet Kreativitet STEM Marselisborg Gymnasium

VIA, AU og Lemvig Gymnasium vil i samarbejde med Klimatorium i Lemvig undervise unge på naturvidenskabelige studieretninger i analyse af klimaudfordringer, og hvordan der arbejdes innovativt og tværfagligt med at løse disse udfordringer inden for moderne videnskab og ingeniørfagene.

Afsluttet Bæredygtighed STEM Lemvig Gymnasium

Projektet ønsker at stimulere interessen for digital læring, samt at øge elevernes forståelse for sikkerhed set i lyset af digital dannelse og vores kun øgede digitaliserede samfund.

Afsluttet Digitalisering Informatik STEM Aarhus Business College

Byggetek på Mercantec vil i en synergi mellem Innovation og Teknologifagene skabe et nyt undervisningsforløb i et samarbejde med eksterne eksperter (projekterende arkitekter og ingeniører). Forløbet implementeres på GF2 på følgende uddannelser Tømrer, Gulvlægger, og Struktøruddannelserne. Med forløb...

Bæredygtighed Flere med kompetencerne til den grønne omstilling Igangværende STEM Mercantec

Skive College vil med projektet øge og sætte fokus på erhvervsuddannelsernes rolle i regionale grønne nye innovationssystemer og tage de første skridt til at bane nye veje i samspillet mellem folkeskoler, erhvervsuddannelser, videregående uddannelser og erhvervslivet. En styrket overgang på tværs af...

Afsluttet Brobygning Bæredygtighed Flere med kompetencerne til den grønne omstilling STEM Skive College

Projektets ambition er at øge pigers interesse og motivation for STEM-fagene samt inspirere til STEM-studievalg.

Afsluttet De Midtjyske Styrkepositioner STEM Bjerringbro Gymnasium

Projektet vil arbejde med, hvordan vi ruster erhvervsskoleelever til fremtidens digitaliserede arbejdsmarked. Projektet vil udvikle modeller for, hvordan lokale teknologiambassadører kan bringe ny teknologi og dermed STEM-kompetencer ind i erhvervsskoleuddannelsernes pædagogiske praksis.

Afsluttet Digitalisering STEM Mercantec

Learnmark, Mercantec, Tradium og Egaa Gymnasium samarbejder med Ungdomsbyen m.fl. og UNESCO-UNEVOC om at udvikle metoder til at integrere klima, grøn omstilling og bæredygtighed naturligt på erhvervsskolen, så eleverne oplever bæredygtighed som et selvfølgeligt element i undervisningen fra folkeskol...

Afsluttet Bæredygtighed FN's Verdensmål STEM Tradium

Projektet vil udvikle FGU-elevers iværksætter-kompetencer gennem arbejde med bæredygtige cases fra virksomheder inden for de midtjyske styrkepositioner.

Bæredygtighed De Midtjyske Styrkepositioner Igangværende Kreativitet STEM Sprog FGU Midt-Vest

Projektets formål er at skabe større tilslutning til de naturvidenskabelige og økonomiske studieretninger på ungdomsuddannelser i Region Midtjylland og desuden øge andelen af piger på disse. Desuden er projektets formål at forbedre sprogligheden hos elever dels i STEM-fag og dels i sprogfag.

Afsluttet Kreativitet STEM Sprog Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasier

Projektet EUX Space har som overordnet formål at understøtte, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse ved at udvikle og tilbyde en ny rum-studielinje, EUX Space, hvor eleverne konkret arbejder med STEM-kompetencer med det formål at bygge, opsende og monitorere en satellit over et forløb på fem år...

Afsluttet FN's Verdensmål STEM Mercantec

’Engineering i gymnasiet’ er et 2-årigt pilotprojekt med formål om at undersøge undervisningsmetoden engineerings potentiale og udvikle ’best practice’ for implementering i gymnasiets naturvidenskabelige undervisning. Engineeringmetoden forventes at kunne løfte elevernes naturvidenskabelige og tekno...

Afsluttet STEM Odder Gymnasium

Projektet vil udvikle og afprøve digitale redskaber i forbindelse med formativ feedback til særligt elever på STEM-uddannelser (de naturvidenskabelige studieretninger på gymnasiet og erhvervsskolen).

Afsluttet Digitalisering STEM Mercantec

Projektet havde en ambition om at udvikle et forskningsbaseret kompetenceudviklingsforløb, som henvender sig til gymnasielærere uden eller med begrænset viden om digital teknologi. Hensigten var at inspirere dem til at integrere teknologiforståelse i deres eksisterende undervisningspraksis. Dette sk...

Afsluttet Digitalisering Forskning STEM Risskov Gymnasium

Projektet vil skabe nye digitale undervisningsformer, der samtidig styrker elevernes faglige udvikling og deres relationer, og som lærerne kan vælge i kombination med en fremtidig normal tilstedeværelsesundervisning fx i form af blended learning og hybrid undervisning. Projektet er i første omgang a...

COVID-19 og Fjernundervisning Digitalisering Igangværende STEM Aarhus Business College

I Det Erhvervsfaglige Eksperimentarium kan du finde digitale teknologier samt tilhørende it-værktøjer og eksempler på faglige forløb, der kan hjælpe undervisere og elever på erhvervsuddannelserne med at visualisere, systematisere og automatisere faglige procedurer, metoder og arbejdsgange.I Eksperim...

Afsluttet Digitalisering Informatik Kreativitet STEM Aarhus Business College

Projektet vil udvikle en studieretning inden for samfundsteknologi. Studieretningen vil nuancere og differentiere familien af samfundsvidenskabelige studieretninger og medvirke til at bygge bro til STEM-området.

Digitalisering Igangværende STEM Viby Gymnasium og HF

Projektet vil etablere og drive to undervisningsmiljøer ("Byggeboxe") med fokus på klimarenovering, energi og byggeri i tilknytning til større byggerier i Region Midtjylland. 

Afsluttet Bæredygtighed De Midtjyske Styrkepositioner FN's Verdensmål Flere med kompetencerne til den grønne omstilling STEM Aarhus TECH

Formålet med projektet er at motivere og inspirere flere unge på ungdomsuddannelserne i Region Midtjylland til at overveje og vælge en videregående uddannelse inden for STEM-området. Det skal ske ved at gøre brug af eksperter fra STEM-området, der kan fungere som rollemodeller, som derved kan inspir...

Afsluttet STEM Uddannelsescenter Ringkøbing Skjern

Dette projekt vil i samarbejde med relevante eksterne aktører udvikle forløb, der kan kompetenceudvikle undervisere og efterfølgende gøre dem i stand til at udvikle undervisningsforløb om Big data.

Afsluttet Informatik STEM Mercantec

Dette projekt vil i samarbejde med relevante eksterne aktører udvikle forløb, der kan kompetenceudvikle undervisere og efterfølgende gøre dem i stand til at udvikle undervisningsforløb om Big data.

Mercantec

Formålet med projektet er at motivere og inspirere flere unge på ungdomsuddannelserne i Region Midtjylland til at overveje og vælge en videregående uddannelse inden for STEM-området. Det skal ske ved at gøre brug af eksperter fra STEM-området, der kan fungere som rollemodeller, som derved kan inspir...

Uddannelsescenter Ringkøbing Skjern

Projektet vil etablere og drive to undervisningsmiljøer ("Byggeboxe") med fokus på klimarenovering, energi og byggeri i tilknytning til større byggerier i Region Midtjylland. 

Aarhus TECH

HF-uddannelsen i Nørre Nissum ønsker i et samarbejde med Klimatorium i Lemvig at undervise unge i analyse af klimaudfordringer og bæredygtighed, og hvordan der kan arbejdes innovativt, vedkommende og tværfagligt med at løse disse udfordringer inden for naturvidenskab, ingeniørfag, læreruddannelse og...

HF i Nr. Nissum

Projektet vil udvikle en studieretning inden for samfundsteknologi. Studieretningen vil nuancere og differentiere familien af samfundsvidenskabelige studieretninger og medvirke til at bygge bro til STEM-området.

Viby Gymnasium og HF

I Det Erhvervsfaglige Eksperimentarium kan du finde digitale teknologier samt tilhørende it-værktøjer og eksempler på faglige forløb, der kan hjælpe undervisere og elever på erhvervsuddannelserne med at visualisere, systematisere og automatisere faglige procedurer, metoder og arbejdsgange.I Eksperim...

Aarhus Business College

I tekstil- og modebranchen er der et stort behov for medarbejdere med 3D-grafiske kompetencer, som kan visualisere produkter fremfor som nu at fremstille fx prototyper af tøj manuelt. Erhvervsuddannelsen aultimedie animator kan i høj grad bidrage til at imødekomme tekstil- og modebranchens behov. Pr...

Viden Djurs

Projektet vil skabe nye digitale undervisningsformer, der samtidig styrker elevernes faglige udvikling og deres relationer, og som lærerne kan vælge i kombination med en fremtidig normal tilstedeværelsesundervisning fx i form af blended learning og hybrid undervisning. Projektet er i første omgang a...

Aarhus Business College

Projektet havde en ambition om at udvikle et forskningsbaseret kompetenceudviklingsforløb, som henvender sig til gymnasielærere uden eller med begrænset viden om digital teknologi. Hensigten var at inspirere dem til at integrere teknologiforståelse i deres eksisterende undervisningspraksis. Dette sk...

Risskov Gymnasium

Projektet vil udvikle og afprøve digitale redskaber i forbindelse med formativ feedback til særligt elever på STEM-uddannelser (de naturvidenskabelige studieretninger på gymnasiet og erhvervsskolen).

Mercantec

’Engineering i gymnasiet’ er et 2-årigt pilotprojekt med formål om at undersøge undervisningsmetoden engineerings potentiale og udvikle ’best practice’ for implementering i gymnasiets naturvidenskabelige undervisning. Engineeringmetoden forventes at kunne løfte elevernes naturvidenskabelige og tekno...

Odder Gymnasium

Projektet EUX Space har som overordnet formål at understøtte, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse ved at udvikle og tilbyde en ny rum-studielinje, EUX Space, hvor eleverne konkret arbejder med STEM-kompetencer med det formål at bygge, opsende og monitorere en satellit over et forløb på fem år...

Mercantec

Projektets ambition er at flere unge og ufaglærte erhverver de rette kompetencer til at kunne arbejde i turisme- og oplevelsesindustrien gennem en uddannelse, samt at bidrage til at turismebranchen reframes i en mere positiv og attraktiv retning. 

Uddannelsescenter Ringkøbing Skjern

Projektets formål er at skabe større tilslutning til de naturvidenskabelige og økonomiske studieretninger på ungdomsuddannelser i Region Midtjylland og desuden øge andelen af piger på disse. Desuden er projektets formål at forbedre sprogligheden hos elever dels i STEM-fag og dels i sprogfag.

Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasier

Projektet vil udvikle FGU-elevers iværksætter-kompetencer gennem arbejde med bæredygtige cases fra virksomheder inden for de midtjyske styrkepositioner.

FGU Midt-Vest

Learnmark, Mercantec, Tradium og Egaa Gymnasium samarbejder med Ungdomsbyen m.fl. og UNESCO-UNEVOC om at udvikle metoder til at integrere klima, grøn omstilling og bæredygtighed naturligt på erhvervsskolen, så eleverne oplever bæredygtighed som et selvfølgeligt element i undervisningen fra folkeskol...

Tradium

Projektet vil arbejde med, hvordan vi ruster erhvervsskoleelever til fremtidens digitaliserede arbejdsmarked. Projektet vil udvikle modeller for, hvordan lokale teknologiambassadører kan bringe ny teknologi og dermed STEM-kompetencer ind i erhvervsskoleuddannelsernes pædagogiske praksis.

Mercantec

Projektets ambition er at øge pigers interesse og motivation for STEM-fagene samt inspirere til STEM-studievalg.

Bjerringbro Gymnasium

Skive College vil med projektet øge og sætte fokus på erhvervsuddannelsernes rolle i regionale grønne nye innovationssystemer og tage de første skridt til at bane nye veje i samspillet mellem folkeskoler, erhvervsuddannelser, videregående uddannelser og erhvervslivet. En styrket overgang på tværs af...

Skive College

Projektet er en fortsættelse af fase 1 i projektet ”grønne stier”, hvor fokus har været at afdække, visualisere og markedsføre de jobprofiler på det grønne arbejdsmarked hvor jobbet er bestridt af en person, hvis uddannelsesmæssige baggrund er startet med en håndværksuddannelse og derefter en ingeni...

Skive College

Projektet vil sætte fokus på inddragelse af bæredygtighed i undervisningen, ved at bruge oprensningen på Høfde 42 som case til at give både elever og undervisere viden om, og indsigt i, miljøbeskyttelse og bæredygtighed. 

Skive College

Byggetek på Mercantec vil i en synergi mellem Innovation og Teknologifagene skabe et nyt undervisningsforløb i et samarbejde med eksterne eksperter (projekterende arkitekter og ingeniører). Forløbet implementeres på GF2 på følgende uddannelser Tømrer, Gulvlægger, og Struktøruddannelserne. Med forløb...

Mercantec

Projektet ønsker at stimulere interessen for digital læring, samt at øge elevernes forståelse for sikkerhed set i lyset af digital dannelse og vores kun øgede digitaliserede samfund.

Aarhus Business College

VIA, AU og Lemvig Gymnasium vil i samarbejde med Klimatorium i Lemvig undervise unge på naturvidenskabelige studieretninger i analyse af klimaudfordringer, og hvordan der arbejdes innovativt og tværfagligt med at løse disse udfordringer inden for moderne videnskab og ingeniørfagene.

Lemvig Gymnasium

Projektet stiler mod at integrere mere kreativitet i forløb i STEM-fagene ved blandt andet at overføre en kreativitetsdidaktik til disse fra faget Design og Arkitektur. 

Marselisborg Gymnasium

Projektets indsatser har fokus på iværksætteri, innovation, styrkepositioner og ung til ung vejledning. Ambitionen er at udvikle regionens styrkepositioner og tiltrække flere unge til STEM uddannelser. Projektet har med afsæt i FN's verdensmål fokus på at fremme kvalitetsuddannelse og muligheder for...

Learnmark Horsens

Projektet skal bidrage til, at elever inden for det merkantile erhvervsuddannelsesområde opnår kompetencer under deres uddannelse, så de kan være medvirkende til at skabe en succesfuld digital transformation i blandt andet danske SMV'er. Derudover er hensigten, at eleverne skal blive forberedte til ...

Aarhus Business College

Projektet vil bidrage til at elever inden for det merkantile erhvervsuddannelsesområde, opnår kompetencer med hensyn til digital innovation af arbejdsprocesser og konkretisering af digitale løsninger under deres uddannelse. Det skal sikre, at de kan være medvirkende til at skabe en succesfuld digita...

Aarhus Business College

Mod på matematik er et ambitiøst projekt, der gennem kombinationen af teknologi og didaktik vil afsøge nye veje for matematikundervisningen med henblik på at styrke elevernes matematikkundskaber og understøtte, at flere søger mod STEM-uddannelserne.

Viborg Gymnasium og HF

Projektet sigter mod at benytte robotteknologi til skabe et meningsfuldt forløb fra brobygningen og ind i det første år på en erhvervsuddannelse. Det gøres ved at skabe en rød tråd for både undervisere og elever. Denne tråd skal give eleverne en oplevelse af et gennemgående tema, hvor eleverne føler...

Uddannelsescenter Ringkøbing Skjern
I alt 40 resultater
Top