Grønne/trådte uddannelsesstier

  • Grønne/trådte uddannelsesstier

Projektbeskrivelse
Projektet er en fortsættelse af fase 1 i projektet ”grønne stier”, hvor fokus har været at afdække, visualisere og markedsføre de jobprofiler på det grønne arbejdsmarked hvor jobbet er bestridt af en person, hvis uddannelsesmæssige baggrund er startet med en håndværksuddannelse og derefter en ingeniør- eller maskinmesteruddannelse.




Projektets mål og indhold
Projekts overordnede formål er fortsat at afklare om en modelleret og fokuseret opmærksomhed på en praktisk uddannelsesvej, som start på lang videregående uddannelse, vil øge valg af EUX-uddannelserne i regionen. Set i det større billede vil projektet lave en fortsættelse af, samt øge og sætte fokus på erhvervsuddannelsernes rolle i regionale, grønne, nye innovationssystemer, som GreenLab A/S Skive er. Tage de første skridt til at bane nye veje i forhold til det samspil der kan og skal være mellem folkeskoler, erhvervsuddannelser, videregående uddannelser og erhvervslivet, for at kunne bidrage til og sikre nødvendige kompetencer til fremtidige nye teknologiske jobprofiler på det grønne arbejdsmarked, kreere specifikke faglige miljøer, og til udvalgte STEM uddannelser.

Projektet har to faser: 

Fase 1 i projektet har haft fokus på samarbejde og øge indsatserne som institutioner, og synliggøre nye fælles veje og at have et fælles samarbejde og indsats samarbejde til rekruttering EUX-elektrikeruddannelse til jobprofiler som ingeniør og maskinmester på det nye grønne arbejdsmarked.


 Fase 2 i projektet, som denne ansøgning omhandler, vil fokusere på udvikling af en pædagogisk og didaktiskmodel for undervisning på den ”grønne sti”, mellem faglig lærer på elektrikeruddannelsen, X-lærer på EUX-delen, adjunkter og lektorer fra maskinmester- og ingeniøruddannelserne der integrer og udvikler elevernes kompetencer ift. det grønne arbejdsmarked.

Udvikling af en didaktisk model og identificering af hvordan vi kan kreere selve rammer og dermed identificering/kortlægning af hvordan vi virkeliggør ”den grønne sti” for eleverne og knytter undervisningen i el-faglige fag med de gymnasiale ved at gøre læringsmetodikken fra ingeniør- og maskinmesteruddannelserne som kittet. Med læringsmetodikken menes den måde man som ingeniør- og maskinmesterstuderende bruger de gymnasiale studieforberedende fag til at lære sig at løse komplekse tekniske og teknologiske ingeniøropgaver.

Projektets Partnerskab
Skive College, Aalborg Universitet, Aarhus Maskinmesterskole, DTU - Danmarks Tekniske Universitet.


Grønne/trådte uddannelsesstier
Kontakt

Jens Høffner
Skive College 
jho@skivecollege.dk
29287136


Grønne/trådte uddannelsesstier
Kontakt

Marianne Buwalda
Skive College
mabu@skivecollege.dk
23394690


Projektejer
Skive College
Samarbejdspartnere

Skive College, Aalborg Universitet, Aarhus Maskinmesterskole, DTU - Danmarks Tekniske Universitet.

Top