Høfde 42 og SDG 4 – undervisningsmateriale og -miljøer

Projektbeskrivelse
Projektet vil sætte fokus på inddragelse af bæredygtighed i undervisningen, ved at bruge oprensningen på Høfde 42 som case til at give både elever og undervisere viden om, og indsigt i, miljøbeskyttelse og bæredygtighed. 

Projektets mål og indhold
Oprensningen af Høfde 42-depotet er en oplagt case at udnytte til at give elever og studerende, nuværende og kommende, og undervisere viden om og indsigt i miljøbeskyttelse og bæredygtig oprensning af giftdepoter alá depotet på Høfde 42. Projektet ønsker derfor at udnytte synergimulighederne mellem oprensningsopgaven og verdensmål 4.

Foruden viden om bæredygtigt oprensningsarbejde, er casen er godt udstillingsvindue for de bæredygtige kompetencer, der bliver behov for i fremtidens jobprofiler, og kan give mulighed for at unge lærer at forholde deres fag og uddannelsesvalg til fremtidens ”grønne” arbejdsmarked.


Fra en intern analyse ved vi, at det netop er virkelighedsnære cases - især i lokalmiljøet - underviserne efterspørger, for i højere grad at kunne inddrage bæredygtighed i undervisningen. Det er typisk knyttet til STEM-fag, men i høj grad også andre fag.

Formålet med projektet er:

  • at etablere et samarbejde på tværs af forskellige uddannelsesinstitutioner om at udnytte oprensningen af Høfde 42 til at synliggøre, løfte og visualisere grønne kompetencer, der matcher fremtidens jobprofiler i en bæredygtig verden.
  • at gennemføre en analyse- og afklaringsfase inden en egentlig igangsættelse af et større projekt.
  • via for-analysen at skabe større interesse fra flere uddannelsesinstitutioner til at indgå i projektets partnerskab.

Projektets Partnerskab
Skive College og VIA University College (VIA Forskningscenter for Byggeri, Energi, Vand og Klima)


Høfde 42 og SDG 4 – undervisningsmateriale og -miljøer
Kontakt

Udviklingsleder
Jens Høffner
Skive College 
jho@skivecollege.dk
29287136


Projektejer
Skive College
Samarbejdspartnere

Skive College og VIA University College (VIA Forskningscenter for Byggeri, Energi, Vand og Klima)

Top