Projektbeskrivelse
Projektet går ud på at udvikle og gennemføre undervisning i digital dannelse på STX, I første omgang på Randers Statsskole.
Projektets mål og indhold
Formålet med projektet er at styrke elevernes digitale dannelse ved at gennemføre et samlet undervisningsforløb tidligt i deres gymnasietid. Her får eleverne central faglig viden om digitale systemers indretning, vores muligheder i samspillet med dem, og deres effekter på menneskeadfærd såvel som samfundsstrukturer.
Projektet ligger i en direkte forlængelse af den digitaliseringsstrategi, der er udarbejdet i Danske Gymnasier og har samme direkte sigte, nemlig at fremme den digitale myndiggørelse af vores unge mennesker på STX. Ikke blot som en kompetence eleverne kan tage afsæt i når de arbejder fagligt med digital teknologi, men mindst lige så meget for at give eleverne et fagligt afsæt til den digitale myndiggørelse af deres daglige praksis.
Projektet bygger oven på Randers Statsskoles deltagelse i det regionale projekt om brug af ChatGPT i undervisningen. Alle relevante erfaringer fra ChatGPT-projektet søges anvendt i udviklingen af det Digitale Grundforløb.
Desuden bygger projektet videre på en eksisterende indsats på Randers Statsskole, hvor der i skoleåret 2023-24 er opstartet arbejde med elevernes evne til relevant at til- og fravælge brug af mobiltelefoner, samt arbejdet med en digital kompetencestrategi.
Undervisningen skal have form af et grundforløbsfag som afvikles i efteråret i 1.g. Undervisningsforløbet forventes at bestå af ca. 10 lektioner á 90 min, og at blive afviklet første gang i oktober – november 2024 i alle grundforløbsklasser på Randers Statsskole. Herefter skal det udviklede materiale revideres, og afvikles næste gang på flere andre skoler ud over Randers Statsskole i efteråret 2025. Til sidst skal materialet revideres igen og offentliggøres til brug for undervisning på alle interesserede skoler.
Projektets mål er at skabe et Digitalt Grundforløb, som bidrager til elevernes digitale dannelse, med tilhørende forløbs- og lektionsplaner samt materiale til lærere. De afgørende kvaliteter ved undervisningsforløbet, er, at alle elevers digitale myndiggørelse styrkes, både med hensyn til digitale handlekompetencer og med hensyn til viden og evne til at vurdere digitale systemer.
Desuden er det vigtigt, at alle gymnasielærere skal kunne varetage undervisningen i Digitalt Grundforløb, for at sikre at forløbet forankres på tværs af fagrækken og at kompetencerne kan genbesøges og udvikles ved de efterfølgende fag-faglige forløb i studieretningsforløbet.
Succeskriterierne er:
Projektets Partnerskab
Randers Statsskole
Nøgleord Igangværende Digitalisering AI Digitalisering AI STX
Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?
Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/
Rektor
Mogens Pold
Randers Statsskole
mp@randersstatsskole.dk
30915170
Randers Statsskole