Feedback i en AI-tid

  • Feedback i en AI-tid

Projektbeskrivelse
I dette projekt vil partnerskabet undersøge, hvordan man kan tilrettelægge elevernes fordybelsestid og lærernes feedback i forbindelse med skriftlighed på en måde, så elevernes læringsudbytte og trivsel højnes.

Projektets mål og indhold
Formålet med projektet er at undersøge og finde svar på følgende to overordnede spørgsmål:

1) Hvordan kan man tilrettelægge skrivning på en måde, hvor underviseren kommer tættere på elevernes skriveprocesser.

2) Hvordan kan lærerne bedst understøtte og udvikleeleverne i forbindelse med skriveprocesserne.

Der er særligt to grunde til at undersøge dette:

  • AI har skabt en tillidskløft mellem lærerne og eleverne ifm. skriftligt arbejde: Det er en af de konklusioner, som ekspertgruppen om ChatGPT under BUVM er kommet med, og det understøttes af nogle af delkonklusionerne fra regionsprojektet om AI og Chatbot.
  • For eleverne er der sket en afkobling mellem mestring og præstation: I Børne- og Undervisningsministeriets årlige trivselsmåling, kan man finde et bekymrende resultat ved spørgsmålet ”Jeg har svært ved at komme i gang med mine opgave”. Den samlede score for alle landets gymnasieelever er 41 ud af 100. Det kan skyldes den afkobling mellem mestring og præstation, som en række gymnasieforskere taler om, og projektets partnerskab mener, at man bedre kan hjælpe eleverne til at lave den kobling ved skrivning under vejledning.
Succeskriteriet for projektet er at indkredse nogle klare anbefalinger for, hvordan mere skriftligt arbejde på en meningsfuld måde kan omlægges - både praktisk og didaktisk - så elevernes læringsudbytte højnes. Herunder skal der gives svar på følgende spørgsmål:

  • Hvordan kan man omtænke fagenes skrivegenrer på en måde så underviseren kommer tættere på elevernes skriveprocesser?
  • Kan man udvikle redskaber såsom portfolio, elevfeedback, AI som peer-feedbackinstrument?
  • Hvor lange/korte skrivesekvenser kan man meningsfuldt bruge i de forskellige fag?
  • Kan der skabes en tydeligere sammenhæng mellemskriftlighed og mundtlighed i fagene?
  • Hvordan omlægger man bedst timerne, uden at det påvirker timeflowet og modulnormen negativt?
  • Hvordan indretter man de fysiske rammer mest meningsfuldt?
Resultaterne skal i sidste ende kunne måles i resultaterne ved de skriftlige prøver samt ses i elevernes besvarelser i den årlige elevtrivselsundersøgelse.

Projektets Partnerskab
Horsens Gymnasium og HF, Egaa Gymnasium, Herning Gymnasium, Tørring Gymnasium, Grenaa Gymnasium og Ikast-Brande Gymnasium

 


Projektperiode   01.01.2025 til d. 30.06.2026

Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?

Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/


Feedback i en AI-tid
Kontakt

Uddannelseschef
Majurran Veethividangan
Horsens Gymnasium & HF
mve@horsens-gym.dk
91166301


Projektejer
Horsens Gymnasium og HF
Samarbejdspartnere

Horsens Gymnasium og HF, Egaa Gymnasium, Herning Gymnasium, Tørring Gymnasium, Grenaa Gymnasium og Ikast-Brande Gymnasium

Top