Skriftlighed forfra

  • Skriftlighed forfra

Projektbeskrivelse
Projektets overordnede formål er at styrke elevernes læring ved at tænke skriftlighed forfra og tænke i, hvordan AI bliver en læringsressource

Projektets mål og indhold
Uddannelsessektoren står i forlængelse af udbredelsen af AI i et dilemma, hvor sektoren nu dagligt skal forholde sig til om elevprodukter er valide som bedømmelsesgrundlag. Sektoren udfordres på forståelsen af lærerrollen i elevernes læringsproces.

Sektoren oplever således et udtalt behov for at indsamle viden om AIs potentiale i undervisningen, hvor der rejses disse spørgsmål:

  • I hvor høj grad kan AI bruges til at øge elevernes læring?
  • Hvilken (ny) rolle har læreren i denne proces?
  • Hvordan sikrer vi bedømmelsesgrundlaget, så vi vurderer elevernes reelle opfyldelse af fagenes faglige mål?
Det vurderes af ansøger, at det er afgørende med videndeling og handling for at følge med AIs indtog i uddannelsessektoren, og at der udvikles moduler til efteruddannelse af lærere samt moduler til elever i grundforløbet, der klæder dem på til at forstå AI-teknologien og introducerer dem til grundlæggende prompting-kompetencer (hvordan man kommunikerer med AI).

Projektet ”skriftlighed forfra” skal medvirke til at give svar på, hvordan arbejdet med skriftlighed kan tilrettelægges så det understøtter følgende:

  • Understøtter og øger elevernes læring og kultiverer et elevmindset, der har fokus på mestring af faglige mål i stedet for præstation.
  • Forankrer et fokus på proces i højere grad end produkt.
  • Udvikler værktøjer – fx i form af supplerende bedømmelseskriterier, der belønner elevers arbejde med processen og sikrer en høj grad af validitet i evalueringen af elevprocesser og produkter.
  • Identificerer AIs potentiale som skrivepartner, både i processen med at lære at skrive og at skrive for at lære.
  • Fremmer elevers forståelse af egen læring med AI som kognitiv sparringspartner.
  • Igangsætter nye interne prøveformer, der kan være med til at kvalificere den løbende evaluering af eleverne.
Projektets delmål er følgende:

  • Integrere AI i arbejdet med skriftlighed, hvor det er meningsfuldt.
  • Styrke elevernes forståelse af, hvad læring er.
  • Flytte fokus fra bedømmelsesrum til læringsrum.
  • Transformere undervisernes rolle fra opgaveretter til skrivevejleder.
  • Genvinde undervisernes motivation for skriftlighedsarbejdet via en reorganisering kombineret med forpligtende faggruppesamarbejder og supervisionsforløb.
  • Påbegynde en proces med nye innovative arbejdsformer, der kan fungere som forstudier i forbindelse med betragtninger relateret til nye prøveformer, hvor AI indtænkes som et værdiskabende element i elevernes læringsproces.
  • Arbejdet med projektet opfattes som forstudier, som på sigt kan danne grundlag for, at BUVM kan udvikle nye læreplaner, der også indebærer nye prøveformer. 

Projektets Partnerskab
Aarhus Business College, Vejlby, Aarhus Business College, EUX, UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern, Herning Gymnasium, Viby Gymnasium og HF, Aarhus HF og VUC, Randers HF og VUC, Aarhus Universitet (IUP) og Aarhus Universitet (BSS).

 


Projektperiode   01.08.2024 til d. 31.08.2025

Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?

Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/


Skriftlighed forfra
Kontakt

Rektor
Mads K. Andersen
Aarhus Business College
mka@aabc.dk
22497182


Skriftlighed forfra
Kontakt

Lektor
Claus Zedlitz
Aarhus Business College
claz@aabc.dk
8936 3450


Projektejer
Aarhus Business College
Samarbejdspartnere

Aarhus Business College, Vejlby, Aarhus Business College, EUX, UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern, Herning Gymnasium, Viby Gymnasium og HF, Aarhus HF og VUC, Randers HF og VUC, Aarhus Universitet (IUP) og Aarhus Universitet (BSS).

Top