Projektbeskrivelse
Det overordnede formål med projektet er at sikre, at nutidens unge opnår kompetencer, der er relevante i en fremtid, hvor AI spiller en central rolle på arbejdsmarkedet. Samtidig er det et mål at forhindre en markant kløft mellem virksomhedernes behov og skolernes undervisning.
Projektets mål og indhold
Projektet sigter mod at præsentere, hvordan erhvervsskolerne kan tilpasse sig den stigende betydning af AI. Gennem undersøgelser og udvikling på både erhvervsfaglige og erhvervsgymnasiale områder, skal der skabes tre AI-didaktiske modeller og en AI-kompetencemodel.
Disse skal give svar på, hvordan skoler kan bruge AI i undervisningen til at differentiere, fremme læring og sikre, at eleverne opnår AI-kompetencer, der er relevante på arbejdsmarkedet. Der fokuseres særligt på sprogfagene i det erhvervsgymnasiale område, da de i stigende grad udfordres af AI.
Målet er at integrere AI i undervisningen på en måde, der understøtter læringen. Der stræbes også efter at skabe sammenhæng mellem uddannelsesniveauerne i sprogfagene og fremtidig rekruttering til virksomheder, der ansætter sprogkyndige.
Projektets sproglige del sigter mod at skabe en positiv pædagogisk dialog om AI, som en modvægt til fokus på AI som et redskab til snyd. I de sidste faser af projektet vil der blive samlet viden i en vidensportal, hvor materialer og modeller kan deles bredt i skoleverdenen.
Et centralt formål er at skabe sammenhæng mellem læring i skolerne og de krævede kompetencer i erhvervslivet samt mellem læring og kompetencer på erhvervsgymnasierne og universitetet. Det erkendes, at elevers AI-kompetencer i høj grad påvirkes af deres egen nysgerrighed og evne til at forstå og anvende AI-systemer og modeller samt af tilstedeværelsen af nysgerrige og kompetente lærere. Gennem projektets kompetenceudvikling ønskes det at sikre en mere lige adgang til AI-kompetencer for unge og sikre kvaliteten og relevansen af de opnåede kompetencer.
Projektet hviler på to søjler:
Projektets Partnerskab
Learnmark Horsens, Tradium, Aarhus TECH, Mercantec, UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern, Herningsholm Erhvervsskole, Uddannelsescenter Holstebro, Viden Djurs, Skive College, Aarhus Universitet, Center for IT i Undervisning, National Center for Fremmedsprog og Learnmark Horsens.
Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?
Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/
Udviklingschef
Morten Hougaard
Learnmark Horsens
mhou@learnmark.dk
42127440
Learnmark Horsens, Tradium, Aarhus TECH, Mercantec, UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern, Herningsholm Erhvervsskole, Uddannelsescenter Holstebro, Viden Djurs, Skive College, Aarhus Universitet, Center for IT i Undervisning, National Center for Fremmedsprog og Learnmark Horsens.