AI - Didaktik, sprog og kompetencer til fremtiden

  • AI - Didaktik, sprog og kompetencer til fremtiden

Projektbeskrivelse
Det overordnede formål med projektet er at sikre, at nutidens unge opnår kompetencer, der er relevante i en fremtid, hvor AI spiller en central rolle på arbejdsmarkedet. Samtidig er det et mål at forhindre en markant kløft mellem virksomhedernes behov og skolernes undervisning.

Projektets mål og indhold
Projektet sigter mod at præsentere, hvordan erhvervsskolerne kan tilpasse sig den stigende betydning af AI. Gennem undersøgelser og udvikling på både erhvervsfaglige og erhvervsgymnasiale områder, skal der skabes tre AI-didaktiske modeller og en AI-kompetencemodel.

Disse skal give svar på, hvordan skoler kan bruge AI i undervisningen til at differentiere, fremme læring og sikre, at eleverne opnår AI-kompetencer, der er relevante på arbejdsmarkedet. Der fokuseres særligt på sprogfagene i det erhvervsgymnasiale område, da de i stigende grad udfordres af AI.

Målet er at integrere AI i undervisningen på en måde, der understøtter læringen. Der stræbes også efter at skabe sammenhæng mellem uddannelsesniveauerne i sprogfagene og fremtidig rekruttering til virksomheder, der ansætter sprogkyndige.

Projektets sproglige del sigter mod at skabe en positiv pædagogisk dialog om AI, som en modvægt til fokus på AI som et redskab til snyd. I de sidste faser af projektet vil der blive samlet viden i en vidensportal, hvor materialer og modeller kan deles bredt i skoleverdenen.

Et centralt formål er at skabe sammenhæng mellem læring i skolerne og de krævede kompetencer i erhvervslivet samt mellem læring og kompetencer på erhvervsgymnasierne og universitetet. Det erkendes, at elevers AI-kompetencer i høj grad påvirkes af deres egen nysgerrighed og evne til at forstå og anvende AI-systemer og modeller samt af tilstedeværelsen af nysgerrige og kompetente lærere. Gennem projektets kompetenceudvikling ønskes det at sikre en mere lige adgang til AI-kompetencer for unge og sikre kvaliteten og relevansen af de opnåede kompetencer.

Projektet hviler på to søjler:

  1. I en erhvervsuddannelseskontekst ønsker projektet at etablere en sammenhæng mellem virksomhedernes anvendelse af AI og integrationen af AI i skolen.
  1. I en erhvervsgymnasial og universitetsrettet kontekst ønsker projektet at udvikle metoder til at styrke sprogfagenes position, øge de unges motivation for sprogfagene og forbedre de unges sproglige kompetencer ved hjælp af AI.
Projektet består af seks faser. Disse faser sikrer en naturlig progression i projektet og kontinuerlig opsamling af viden og erfaringer. Gennem evalueringer, drøftelser, afprøvninger og undersøgelser vil der blive indsamlet en mere generel didaktisk viden om AI og dets potentiale til at forbedre undervisningen. Dette vil resultere i udviklingen af tre didaktiske modeller samt en AI-kompetencemodel, der sikrer en sammenhængende opbygning af AI-kompetencer fra gymnasieuddannelse til kandidatstudier på universitetsniveau.

De kortsigtede projektaktuelle mål:

A) I løbet af projektet vil hver erhvervsskole udvikle fire undervisningsforløb. Dette betyder, at der vil blive udviklet i alt 16 forløb i projektets første del og 20 forløb i den anden del. I alt skal der i projektperioden udvikles mindst 36 undervisningsforløb på tværs af erhvervsskolerne og projektets to dele. Hertil kommer fire forløb til Aarhus Universitet, hvoraf mindst et skal have fokus på at skabe sammenhæng med gymnasieverdenen og gennemføres i samarbejde med et gymnasium.

B) På baggrund af de udviklede forløb skal der skabes tre AI-didaktiskemodeller, der går på tværs af projektets to dele, og som fokuserer på disse perspektiver:

  1. Hvordan kan man integrere AI i undervisningen mhp. at klæde de ungemennesker på til fremtidens erhvervsliv ved at inddragevirksomheder i undervisningen.
  2. Metoder til at anvende AI i undervisningen generelt til dels at understøtte fagligt udfordrede elever og dels udfordre fagligt stærke elever på et højere niveau (differentiering)
  3. Metoder til at anvende AI i sprogundervisningen, så denne styrkes og gøres mere funktionel mhp. at højne undervisningens karriereperspektiv og elevernes motivation.
C) Der udvikles en digital platform med fokus på AI i undervisningen på erhvervsskoler. Her kan udviklede forløb tilgås og de forskellige didaktiske modeller præsenteres.

D) Der skabes en kompetencedag, der kan tilbydes til erhvervsskolelærere - fx i forbindelse medMidtjysk Læringsforum.

E) Der skabes en AI-kompetencemodel, der synliggør en progression i ønskede AI-kompetencer fra 1.g på erhvervsgymnasierne til kandidatniveauet på universitetsuddannelserne, der har sigte på de kompetencer, som erhvervslivet efterspørger.

F) Der afholdes en stor landsdækkende konference med fokus på AI i undervisningen, der tager afsæt i projektets resultater, og hvor modeller og forløb præsenteres for andre skoler.

De langsigtede mål for projektet:

A) At styrke de unge menneskers AI-kompetencer, så de er mere attraktive for virksomhederne.

B) At motivere flere unge i Region Midtjylland til at vælge en karriere på baggrund af en sprogfaglig uddannelse.

C) At skabe en tættere forbindelse mellem, hvordan skoler og virksomheder anvender AI, således der ikke opstår en kløft, men i stedet et tydeligt karriereperspektiv.

D) At kompetenceudvikle en stor gruppe lærere på tværs af projektskolerne, der kan skubbe på en positiv udvikling på skolerne i forhold til at anvende AI som et aktivt redskab i skolernes dagligdag. Dels vil alle projekt skoler starte projektet med en generel kompetenceudvikling blandt lærerne og dels vil ca. 60 lærere deltage i projektets specifikke kompetenceudvikling og udvikling af undervisningsforløb gennem Learning Factorys.

E) At højne elevers motivation gennem brugen af AI i undervisningen.

F) Gennem AI at styrke den understøttende og differentierende undervisning.

G) Projektet kan på mere generelt plan være med til at vise veje for skolerne, der skal til at finde deres ben stå på i en virkelighed, hvor AI spiller mere central rolle.

Projektets Partnerskab
Learnmark Horsens, Tradium, Aarhus TECH, Mercantec, UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern, Herningsholm Erhvervsskole, Uddannelsescenter Holstebro, Viden Djurs, Skive College, Aarhus Universitet, Center for IT i Undervisning, National Center for Fremmedsprog og Learnmark Horsens.

 


Projektperiode   01.08.2024 til d. 31.12.2026

Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?

Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/


AI - Didaktik, sprog og kompetencer til fremtiden
Kontakt

Udviklingschef
Morten Hougaard
Learnmark Horsens
mhou@learnmark.dk
42127440


Projektejer
Learnmark Horsens
Samarbejdspartnere

Learnmark Horsens, Tradium, Aarhus TECH, Mercantec, UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern, Herningsholm Erhvervsskole, Uddannelsescenter Holstebro, Viden Djurs, Skive College, Aarhus Universitet, Center for IT i Undervisning, National Center for Fremmedsprog og Learnmark Horsens.

Top