Projektbeskrivelse
Projektet ønsker at afsondre og afprøve konkrete tiltag og værktøjer, der kan styrke inkluderende fællesskaber og modarbejde social eksklusion.
Projektets mål og indhold
Projektet vil undersøge, hvad den enkelte lærer kan gøre for at foregribe eksklusion og marginalisering af forskellige elevtyper i klasselokalet. Ønsket er at give lærerne nogle konkrete værktøjer til at arbejde med klassedynamik og klasseopdeling, og projektet vil gerne afsondre, hvilke håndgribelige strukturer og tilgange, man som lærer kan bruge til at skabe inkluderende læringsfælleskaber og god klasserumskultur i forskellige typer af klasser. Den enkelte lærer skal klædes bedre på til at spotte, nå eksklusionen foregår i undervisningslokalet og udarbejde løsninger, der aktivt kan foregribe, at nogle elever marginaliseres. Målet er, at færre elever skal opleve mistrivsel.
Håndgribelighed er nøgleordet i dette projekt, og målet er, at de deltagende lærere i løbet af de tre semestre, som de deltager i projektet kan udarbejde en værktøjskasse, der kan give nogle helt konkrete tilgange til at arbejde med social inklusion og forebyggelse af marginalisering af forskellige typer af unge.
Projektets Partnerskab
Marselisborg Gymnasium og Aarhus Katedralskole
Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?
Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/
Søren Vrist Christensen
Marselisborg Gymnasium
SC@marselisborg-gym.dk
28151700
Marselisborg Gymnasium og Aarhus Katedralskole