Inkluderende læringsfællesskaber

  • Inkluderende læringsfællesskaber

Projektbeskrivelse
Projektet ønsker at afsondre og afprøve konkrete tiltag og værktøjer, der kan styrke inkluderende fællesskaber og modarbejde social eksklusion.

Projektets mål og indhold
Projektet vil undersøge, hvad den enkelte lærer kan gøre for at foregribe eksklusion og marginalisering af forskellige elevtyper i klasselokalet. Ønsket er at give lærerne nogle konkrete værktøjer til at arbejde med klassedynamik og klasseopdeling, og projektet vil gerne afsondre, hvilke håndgribelige strukturer og tilgange, man som lærer kan bruge til at skabe inkluderende læringsfælleskaber og god klasserumskultur i forskellige typer af klasser. Den enkelte lærer skal klædes bedre på til at spotte, nå eksklusionen foregår i undervisningslokalet og udarbejde løsninger, der aktivt kan foregribe, at nogle elever marginaliseres. Målet er, at færre elever skal opleve mistrivsel.


Håndgribelighed er nøgleordet i dette projekt, og målet er, at de deltagende lærere i løbet af de tre semestre, som de deltager i projektet kan udarbejde en værktøjskasse, der kan give nogle helt konkrete tilgange til at arbejde med social inklusion og forebyggelse af marginalisering af forskellige typer af unge.

  1. Forebyggelse: Når der opstår konflikter i klasser på diverse uddannelsessteder, kan det sætte nærmest uoverstigelige barrierer op for trivslen og læringen. Hvad kan lærere gøre for at skabe inkluderende fællesskaber, og hvordan spotter og foregriber man konflikter og eksklusion af enkelte elever i tide. Her vil der særligt fokuseres på klassedynamik og relationsarbejde i dagligdagen, projektet ønsker at søge midler til at tilknytte ”LINK I/S” til at hjælpe og vejlede i denne del af projektet.
  2. Håndtering: Hvilke gode og håndgribelige værktøjer kan man gøre brug af, når skaden er sket, og en konflikt eller eksklusion af en eller flere elever er opstået? Her ønsker projektet bandt andet at afsondre og afprøve David Mitchells teorier om - og tilgange til - inkluderende læringsfælleskaber.
  3. Ny udsathed: I disse år sker der nogle særlige udfordringer, der hænger sammen med stigningen i ”ny udsathed”. Man oplever oftere end før grad, at man som lærer skal forholde sig til personsager, men man føler sig ikke nødvendigvis klædt på til det. Lærerne skal afprøve gode strategier til, hvordan man bedst håndterer det, når man får en besked om, at en elev er blevet diagnosticeret med eksempelvis angst eller depression. I denne del af projektet ønsker vi at søge midler til at få vejledning fra ”Dansk Center for Undervisningsmiljø”, ”Center for ungdomsforskning” eller en lignende autoritet på området.
Resultatet af lærernes arbejde skal gerne blive en konkret værktøjskasse, som i form af et formidlingssite kan deles med andre lærere på de danske ungdomsuddannelser.

Projektets Partnerskab
Marselisborg Gymnasium og Aarhus Katedralskole

 


Projektperiode   01.08.2023 til d. 31.07.2025

Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?

Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/


Inkluderende læringsfællesskaber
Kontakt

Søren Vrist Christensen
Marselisborg Gymnasium
SC@marselisborg-gym.dk
28151700


Projektejer
Marselisborg Gymnasium
Samarbejdspartnere

Marselisborg Gymnasium og Aarhus Katedralskole

Top