Projektbeskrivelse
Projektet vil skabe en ramme for undervisningen, hvor elevernes egen motivation driver læringen frem for den nuværende præstationskultur, hvor en del elever oplever frygt for ikke at slå til. Projekter ønsker at udvide deres eksisterende erfaring med leg som didaktisk omdrejningspunkt inden for naturvidenskab til en mere nuanceret didaktik for hele skolen.
Projektets mål og indhold
Projektets overordnede uddannelsespolitiske formål er at styrke elevernes motivation og fastholdelse ved at trække på legens motiverende egenskab. Projektet ønsker at ændre den nuværende undervisningspraksis så den i videst mulig udstrækning kommer til at forankres i forskellige aspekter af leg. Formålet er derfor todelt.
For det første skal de involverede undervisere blive bekendte med forskellige delelementer i leg og de didaktiske muligheder og udfordringer de har med sig.
For det andet skal eleverne lære at genkende det legende i en skolekontekst. Forventningen er, at når elever lærer at genkende legen og indgå i legen i skolekontekst vil de også af sig selv aktivt indgå i et undersøgende og agerende læringsfælleskab og ikke være passive modtagere af overleveret pensum.
Projektets Partnerskab
Grenaa Gymnasium, Aarhus Universitet v. Mark Malmdorf Andersen
Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?
Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/
Susanne Dybdahl Jensen
Grenaa Gymnasium
SD@grenaa-gym.dk
26277761
Grenaa Gymnasium, Aarhus Universitet v. Mark Malmdorf Andersen