Parat til professionen

Projektbeskrivelse
Otte HF-skoler i Region Midtjylland og VIA Univercity College samarbejder om at sikre HF dimittenders overgang til VIA’s velfærdsuddannelser (sygeplejerske, pædagog, lærer) og som følge deraf øge deres gennemførsel af professionsuddannelsen.

Projektets mål og indhold
Projektet skal skabe et tæt samarbejde mellem de lokale VIA-velfærdsuddannelser i Region Midtjylland og HF-skolerne med det formål at sikre antallet af HF-elever/kursister, der vælger velfærdsuddannelser i regionen, og øge deres forudsætninger for at gennemføre uddannelsen.

Forskningsprojektet "Undersøgelse af årsager til frafald fra VIA-uddannelser blandt studerende med HF-VUCbaggrund (Frafaldsforskning VIA og HF/VUC i region midt )", viser, at studerende på VIA med HF-baggrund har større frafald end øvrige studerende. Konklusionen peger på tre årsager:

1. Manglende social tilknytning til uddannelserne

2. Sårbarhed og personlige problemer hos den enkelte frafaldne elev

3. Udfordringer under praktikophold på VIA (i uddannelserne til lærer, sygeplejerske og pædagog)

Projektet skal arbejde med alle tre udfordringer og dermed skabe færre udfordringer for de studerende. I projektet udarbejdes og harmoniseres indsatser på tværs af HF og VUC-skoler i Region Midt i samarbejdet med VIA-uddannelser (særligt velfærdsuddannelser) for at skabe maksimal effekt og videndeling Der skal ske en fokuseret udvikling af den professionsrettede undervisning på HF med større fokus på karriereperspektiver i samarbejde med professionsuddannelserne eller professionerne selv.




Indsatserne i projektet fokuserer på alle niveauer: Elev-/studerende-, lærer-, studievejleder- og ledelses niveau. For alle gælder det, at der er fokus på at øge viden om og fremad mod professionsuddannelserne og professionerne, henholdsvis bagud mod de kompetencer og udfordringer, som HF-eleverne kommer med.

Hvad angår HF-eleverne, er hensigten i projektet at arbejde med deres livsmestring, studiekompetencer og via styrket arbejde med professionsrettet undervisning på HF sikre afklaring og vidensbaseret studievalg. HF-lærernes ofte sporadiske viden om såvel professionsuddannelser som professionerne tænkes styrket med besøg på professionsuddannelser og videoproduktioner om professioner og -uddannelser.

På vejledningsområdet er tanken, at projektet skal understøtte nye og formaliserede samarbejdsrelationer mellem studievejledningerne på HF-skoler og VIA med fokus på de svære overgange fra HF til VIA, særligt for de personligt udfordrede HF-elever. I dette arbejde inddrages DCUMs vejledningskoncepter og platformen minstudieplan.dk.

På ledelsesniveauet styrkes samarbejdet mellem ledelserne på HF-skolerne og på VIA med årshjul for møder, faste tematikker på møderne ang. professionsretning i karrierelæringen på HF, fagpakker, data om optag og frafald på VIA.

Projektets Partnerskab
Randers HF og VUC, Aarhus HF og VUC, Horsens HF og VUC, TH Langs HF og VUC, Skive-Viborg HF og VUC, Holstebro-Lemvig-Struer HF og VUC, VUC Djursland, Herning HF og VUC, VIA Univercity College og Dansk Center For Undervisningsmiljø (DCUM).


Parat til professionen
Kontakt

Rektor
Lena Søllingvraa Lindblad
Randers HF og VUC
adm@randershfvuc.dk
87117700


Projektejer
Randers HF og VUC
Samarbejdspartnere

Randers HF og VUC, Aarhus HF og VUC, Horsens HF og VUC, TH Langs HF og VUC, Skive-Viborg HF og VUC, Holstebro-Lemvig-Struer HF og VUC, VUC Djursland, Herning HF og VUC, VIA Univercity College og Dansk Center For Undervisningsmiljø (DCUM).

Top