Udvikling af demokratiske kompetencer

  • Udvikling af demokratiske kompetencer

Projektbeskrivelse
Projektet ønsker at tage hånd om den stigende polarisering i elevsammensætningen på gymnasiet ved at styrke alle gymnasiets elever i at indgå i demokratiske og faglige sammenhænge, hvor de bliver dygtigere til at give udtryk til for egne holdninger og lytte til andres meninger.

Projektets mål og indhold
Den opgave projektet ønsker at løse er tosidet: Dels at finde nye veje i forhold til udfordrede tosprogede elever fra parallelsamfund, og dels at finde nye veje til elevernes gensidige accept af og respekt for hinandens kulturelle forskellighed. Der er således tale om et projekt, der involverer alle elevtyper på Viby Gymnasium med fokus på elever i 1.g og 1. HF.

Projektet ønsker at afprøve, undersøge og udvikle forskellige løsningsmuligheder med de formål at:

  • Styrke udviklingen af elevernes kritiske sans gennem øget fokus på danskfaget, som redskab til dialog og analyse.
  • Styrke elevernes faglige fællesskaber (at eleverne samles omkring det faglige, frem for det sociale).
  • Fremme faglig uddannelsesparathed.
  • Fremme kendskab til, forståelse af og accept af kulturelle og faglige koder.
  • Opnå øget faglig og social trivsel.
På det individuelle plan er projektets formål at styrke den enkelte elevs evne til at kunne indgå i forpligtende fællesskaber, og se sig selv som en nødvendig aktør i sådanne fællesskaber. Det er herigennem afgørende med en tidlig sporing og indsats, hvorfor projektets overvejende fokus vil rette sig mod eleverne i 1g og 1 Hf.

Det er således en målsætning, at eleverne det første år opbygger de nødvendige kompetencer til selv at tage vare på deres uddannelsesforløb og tage et ansvar for det uddannelsesmæssige fællesskab de indgår i.

Der er 3 overordnede mål, der skal nås:


  • At flytte elever fra identitetsfællesskaber til faglige fællesskaber.
  • Kvalificering af lærernes viden og kompetencer svarende til den opgave, der skal løses.
  • At flytte elevernes fokus fra social identitet til kulturel mobilitet.
Forudsætningen for at nå disse mål er, at lærerne bliver bevidste om, hvad det er for en bevægelse, skolen beder eleverne om at foretage, og at lærerne bliver i stand til at tage professionelt hånd om denne bevægelse.

Ved projektets afslutning er målet, at der på skolen er udviklet en konkret faglig, pædagogisk og didaktisk praksis, der virker og er tilpasset de relevante elevsammensætningsforhold, og som kan formidles, så den kan bruges af andre.

Projektets Partnerskab
Viby Gymnasium og HF og Ung i Aarhus Syd.

 


Projektperiode   01.05.2021 til d. 30.06.2024

Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?

Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/


Udvikling af demokratiske kompetencer
Kontakt

Rektor
Lone Sandholdt Jacobsen
Viby Gymnasium og HF
LJ@vibygym.dk
87348015


Projektejer
Viby Gymnasium og HF
Samarbejdspartnere

Viby Gymnasium og HF og Ung i Aarhus Syd.

Top