Projektbeskrivelse
I FEVU's evaluering af SOSU-uddannelserne fra 2021 fremhæver, at 44% af eleverne har sproglige vanskeligheder. Samtidig er der en stigende efterspørgsel på dygtige faglærte samt et politisk og organisatorisk fokus på, at flere elever skal fuldføre en erhvervsuddannelse og det markante frafald i overgangene mellem uddannelserne skal mindskes.
Derfor vil Randers Social- og Sundhedsskole sammen med Viden Djurs og FGU Østjylland udvikle en model for, hvordan man kan arbejde systematisk med faglig læsning og udvikle en fælles didaktik, som skal implementeres i alle fag på de tre partnerskoler, og som skal gøre alle elever til bedre læsere. Desuden vil modellen lette overgangen mellem FGU og EUD, da alle uddannelser vil arbejde med de samme modeller.
Projektets mål og indhold
Projektets formål er, at underviserne skal udvikle en fælles didaktisk forståelse af, hvordan man kan understøtte elevernes faglige læsning i alle fag. Vi ved, at
det er vigtigt, at underviseren er rammesættende og skaber fokus for elevernes læsning gennem en tidlig indsats, så eleverne tilegner sig læse- og
læringsstrategier, der gør dem i stand til selv at definere deres læsefokus og selvstændigt varetage deres uddannelsesforløb. Med projektet vil vi lette overgangen
mellem FGU og EUD ved at styrke den faglige læsning tidligt i elevens uddannelsesforløb.
Dette sker ved:
Projektets Partnerskab
Randers Social- og Sundhedsskole, Viden Djurs, FGU Østjylland, UC SYD og Københavns Professionshøjskole
Nøgleord Igangværende Frafald Brobygning Frafald Brobygning SOSU
Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?
Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/
Projektleder
Anna Opstrup Larsen
Randers Social- og Sundhedsskole
AOL@sosuranders.dk
22 59 29 98
Randers Social- og Sundhedsskole, Viden Djurs, FGU Østjylland, UC SYD og Københavns Professionshøjskole