Emne | Nøgleord | Udviklingssted | År |
---|---|---|---|
Med EuroSkills som omdrejningspunkt er formålet med projektet at vække interesse blandt unge og voksne for de mange spændende erhvervsuddannelser og karrieremuligheder, de bringer, både nationalt og internationalt. |
Flere med en faglært uddannelse Igangværende | Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasier | |
Det overordnede formål med projektet er at sikre, at nutidens unge opnår kompetencer, der er relevante i en fremtid, hvor AI spiller en central rolle på arbejdsmarkedet. Samtidig er det et mål at forhindre en markant kløft mellem virksomhedernes behov og skolernes undervisning. |
AI Digitalisering Igangværende Sprog | Learnmark Horsens | |
Projektets formål er at ruste uddannelsesinstitutioner og deres elever til mødet med fremtidens teknologier på en reflekteret og anvendelsesorienteret måde. |
AI Digitalisering Igangværende Sprog | Mercantec | |
Projektet består af en omfattende analyse af GF1 og GF2 elevers trivsel på tværs af 11 erhvervsskoler i Region Midtjylland. |
Igangværende Social Inklusion | Tradium | |
Projektet ønsker at undersøge om elever på erhvervsskoler kan inspireres og motiveres til at beskæftige sig med og handle i forhold til bæredygtig udvikling gennem genkendelige faglige rollemodeller i undervisningen. |
Bæredygtighed Igangværende | Aarhus Business College | |
Projektet har til formål at kortlægge, koordinere og udvikle erhvervsuddannelser og kurser, der kan indgå i Power-to-X værdikæden. |
Bæredygtighed Igangværende | Uddannelsescenter Holstebro (UCH) | |
Projektet ønsker at undervise unge i analyse af grønomstilling og bæredygtige løsninger, og hvordan der kan arbejdes innovativt, handlekraftigt og tværfagligt med at løse lokale og globale udfordringer. |
Bæredygtighed Igangværende | HF i Nr. Nissum | |
Formålet med projektet er at udvikle en attraktiv studieretning med sejlads kombineret med naturfag. |
Igangværende Profilering | Lemvig Gymnasium | |
Projektets formål er at højne de studerendes forståelse for andre sundhedsprofessionelles kompetencer og bidrag ind i et patientforløb på et hospital. |
Flere kompetencer til velfærdsuddannelserne Igangværende | Randers Social- og Sundhedsskole | |
Projektet ønsker at udvikle og implementere en styrkebaseret tilgang i FGU- / EUD-regi, som understøtter elevernes sociale og personlige dannelse i det faglige læringsrum. |
Igangværende Social Inklusion | FGU Østjylland | |
Projektet handler om at afsøge muligheder for måder unge i sårbare positioner møder FGU på, og hvordan de unge kan møde FGU i øjenhøjde med andre unge på FGU. |
Igangværende Social Inklusion | FGU Østjylland | |
Projektets overordnede formål er at styrke elevernes læring ved at tænke skriftlighed forfra og tænke i, hvordan AI bliver en læringsressource |
AI Digitalisering Igangværende | Aarhus Business College | |
I dette projekt vil partnerskabet undersøge, hvordan man kan tilrettelægge elevernes fordybelsestid og lærernes feedback i forbindelse med skriftlighed på en måde, så elevernes læringsudbytte og trivsel højnes. |
AI Digitalisering Igangværende | Horsens Gymnasium og HF | |
Projektet går ud på at udvikle og gennemføre undervisning i digital dannelse på STX, I første omgang på Randers Statsskole. |
AI Digitalisering Igangværende | Randers Statsskole | |
Formålet med dette projekt er at uddanne undervisere på de deltagende uddannelsesinstitutioner i at forstå og anvende kunstig intelligens som et redskab, der kan understøtte elevernes læring |
AI Digitalisering Igangværende | Randers Social- og Sundhedsskole | |
Otte HF-skoler i Region Midtjylland og VIA Univercity College samarbejder om at sikre HF dimittenders overgang til VIA’s velfærdsuddannelser (sygeplejerske, pædagog, lærer) og som følge deraf øge deres gennemførsel af professionsuddannelsen. |
Brobygning Flere kompetencer til velfærdsuddannelserne Igangværende | Randers HF og VUC | |
Formålet er, at Tech-ambassadørerne under egen uddannelse skal bidrage til udvikling af teknologiske kompetencer hos skolernes elever i forhold til henholdsvis velfærds- og grøn teknologi. |
Digitalisering Igangværende | Social- og sundhedsskolen Skive Thisted Viborg | |
Udbyderne af landbrugsuddannelsen i Region Midtjylland vil give gymnasieelever og studenter på sabbat mulighed for at blive klogere på studielivet på en landbrugsskole med et tilbud om to dages studenterpraktik med fuld forplejning og overnatning. |
Brobygning Igangværende | Bygholm Landbrugsskole | |
Projektets formål er at opbygge viden og kompetencer om angst og skolevægring |
Igangværende Social Inklusion | Learnmark Horsens | |
Projektet ønsker at afsondre og afprøve konkrete tiltag og værktøjer, der kan styrke inkluderende fællesskaber og modarbejde social eksklusion. |
Igangværende Social Inklusion | Marselisborg Gymnasium | |
I projektet udvikles et grønt online læringsunivers til elever og undervisere på EUD/EUX og hovedforløb på de merkantile uddannelser. |
Bæredygtighed Digitalisering FN's Verdensmål Flere med kompetencerne til den grønne omstilling Igangværende | Videncenter for Digital Handel | |
Projektet skal afdække og afprøve initiativer til at skabe grundlag for, at flere tidligere FGU-elever kan gennemføre en erhvervsuddannelse. |
Igangværende Løft af de basale kompetencer | FGU Sydøstjylland | |
Et projekt med henblik på konkret didaktisk og læringsteoretisk viden om hvordan undervisningen kan tilrettelægges og afvikles med det primære fokus på analog undervisning set i lyset af den voldsomme digitalisering i gymnasieskolen. |
Digitalisering Igangværende | Bjerringbro Gymnasium | |
Projektets formål er at udvikle og afprøve undervisningsevaluerings- og eksamensformer, der indtænker AI-chatbottens eksistens i vores undervisningsrum samt at udbrede disse indsigter gennem videndeling i sektoren. |
AI Digitalisering Igangværende | Horsens Gymnasium og HF | |
Projekt er udviklet med det formål, at flere voksne unge påbegynder og afslutter en erhvervsuddannelse, så de får et bedre arbejdsliv samtidig med, at virksomhederne får adgang til kvalificeret arbejdskraft til at drive den grønne omstilling og realisere deres vækstpotentialer. |
Flere med en faglært uddannelse Igangværende | Uddannelsescenter Holstebro (UCH) | |
Projektet formål er at gøre vores uddannelsesinstitutioner i stand til favne den stigende gruppe af unge som mistrives |
Igangværende Social Inklusion | Randers Social- og Sundhedsskole | |
Projektets formål er gennem udvikling og gennemførelse af museumsbaserede undervisningsforløb for gymnasieelever at fremme og forstærke deres STEAM-læring. |
Flere med kompetencerne til den grønne omstilling Igangværende | Viborg Gymnasium og HF | |
Next Step skal styrke kendskab til uddannelse, reducere barrierer og øge motivationen til uddannelse hos kortuddannede og faglærte ledige og beskæftigede. |
Igangværende Løft af de basale kompetencer | Aarhus HF og VUC | |
Projektets overordnede formål er at integrere hjælpemidler baseret på kunstig intelligens didaktisk i den daglige undervisning, så de bidrager konstruktivt til udvikling af elevernes skriftlighed. |
AI Digitalisering Igangværende | Aarhus Business College | |
Dette projekt har til formål at udvikle et tilpasset informatikforløb indenfor cyber- og informationssikkerhed og tilføje en erhvervsnær kontekst, som efterspørges af underviserne. |
Digitalisering Igangværende Informatik | Aarhus Statsgymnasium | |
Projektets hensigt er at udvikle et nyt undervisningsforløb på grundforløb 2, som sikrer at behovene til fremtidens grønne arbejdsmarked imødekommes. |
Bæredygtighed Flere med kompetencerne til den grønne omstilling Igangværende | Uddannelsescenter Ringkøbing Skjern | |
Projektet ønsker at styrke forudsætningerne for at skabe bedre trivsel, indlæring og et løft af FGU-elevernes basale tilværelseskompetencer gennem bevægelsesfokuseret mentalisering. |
Igangværende Social Inklusion | FGU Sydøstjylland | |
I FEVU's evaluering af SOSU-uddannelserne fra 2021 fremhæver, at 44% af eleverne har sproglige vanskeligheder. Samtidig er der en stigende efterspørgsel på dygtige faglærte samt et politisk og organisatorisk fokus på, at flere elever skal fuldføre en erhvervsuddannelse og det markante frafald i over... |
Brobygning Frafald Igangværende | Randers Social- og Sundhedsskole | |
På College360 ønsker man at øge samarbejdet med folkeskolerne og give elever mulighed for at opleve praksisfaglighed på erhvervsuddannelserne, som en delaf deres undervisning i 5. og 6. årgang i faget ”Uddannelse og Job”. Med afsæt i den politiske aftale ”Fra folkeskole til faglært” har skolen udvik... |
Brobygning Igangværende | College360 | |
I projektet vil der blive udviklet hovedforløb i personvognsmekanikeruddannelsen, som er et valgfrit specialeforløb på 4 uger. I det nye specialeforløb vil projektet koble en international dimension på mekanikeruddannelsen, som giver eleverne et bredere udsyn og fremmer deres innovative kompetencer.... |
Igangværende | Uddannelsescenter Holstebro (UCH) | |
Projektet vil skabe en ramme for undervisningen, hvor elevernes egen motivation driver læringen frem for den nuværende præstationskultur, hvor en del elever oplever frygt for ikke at slå til. Projekter ønsker at udvide deres eksisterende erfaring med leg som didaktisk omdrejningspunkt inden for natu... |
Igangværende Social Inklusion | Grenaa Gymnasium | |
HF3, til unge med psykiske funktionsnedsættelser, rummer en række tiltag og støtteindsatser, som understøtter de unges muligheder for at gennemføre en HF-uddannelse på lige fod med alle andre elever. I praksis betyder den særlige tilrettelæggelse, at eleverne har færre lektioner ugentligt end elever... |
Igangværende Social Inklusion | Horsens HF og VUC | |
Et Makerspace er et værksted, hvor mødet mellem det analoge håndværk og nye teknologier er i højsæde, og hvor der ønskes at skabe et læringsmiljø, hvor eleverne kan arbejde undersøgende, innovativt og iterativt. Randers Social- og Sundhedsskole vil udvikle og designe et Makerspace-koncept, der passe... |
Igangværende Kreativitet Talent | Randers Social- og Sundhedsskole | |
Der udvikles og afprøves nye veje ind på EUD for aktivitetsparate unge på uddannelseshjælp. Et kernepunkt er integrering af praksisnær FVU ind i rekrutteringsdage på EUD, hvor de unge arbejder med at opnå tillid til egne kompetencer og muligheder for læring. Der gennemføres over 2 år fire rekrutteri... |
Brobygning Igangværende Social Inklusion | Tradium | |
Projektet ønsker at ændre de negative narrativer om FGU, før de internaliseres i deres selvforståelse. Dette igennem positive fortællinger om deres egen læring og dannelse på FGU. I projektet arbejder 1-2 hold fra hver FGU-institution med udformning af et SoMe-kampagneindslag i form af en video, et ... |
Afsluttet Digitalisering Social Inklusion | FGU Østjylland | |
Projektet tager udgangspunkt i en stigende tendens til, at flere elever har svært ved mundtligt engelsk, hvilket opbygger en barriere for at bruge sproget aktivt i undervisningen samt udenforskoletiden. Projektet arbejder derfor med mundtligt engelsk via digitale medier og platforme, hvor eleverne s... |
Digitalisering FN's Verdensmål Igangværende Sprog | Randers HF og VUC | |
Agroskolen vil udvikle på fagene bæredygtighed, energiproduktion og naturfag som er obligatoriske fag/valgfag på grund- og hovedforløb på landbrugsuddannelsen. Projektet vil udvikle tematiserede undervisningsforløb i ”Fremtidens energiproduktion i landbruget” i samarbejde med virksomheder og Klimato... |
Bæredygtighed FN's Verdensmål Flere med kompetencerne til den grønne omstilling Igangværende | Agroskolen | |
I tekstil- og modebranchen er der et stort behov for medarbejdere med 3D-grafiske kompetencer, som kan visualisere produkter fremfor som nu at fremstille fx prototyper af tøj manuelt. Erhvervsuddannelsen aultimedie animator kan i høj grad bidrage til at imødekomme tekstil- og modebranchens behov. Pr... |
Bæredygtighed Flere med kompetencerne til den grønne omstilling Igangværende STEM | Viden Djurs | |
HF-uddannelsen i Nørre Nissum ønsker i et samarbejde med Klimatorium i Lemvig at undervise unge i analyse af klimaudfordringer og bæredygtighed, og hvordan der kan arbejdes innovativt, vedkommende og tværfagligt med at løse disse udfordringer inden for naturvidenskab, ingeniørfag, læreruddannelse og... |
Bæredygtighed Flere med kompetencerne til den grønne omstilling Igangværende STEM | HF i Nr. Nissum | |
ATU | Midt har opbygget et kvalificeret talentudviklingsprogram for de dygtigste og mest akademisk talentfulde gymnasieelever, og har gennem årene afprøvet forskellige undervisningsformater, og erfaringerne herfra vil kunne bringes i anvendelse i tilrettelæggelsen af konkrete turboforløb. |
Igangværende Sprog Talent | Akademiet for Talentfulde Unge | Midt | |
Projektets ambition er at flere unge og ufaglærte erhverver de rette kompetencer til at kunne arbejde i turisme- og oplevelsesindustrien gennem en uddannelse, samt at bidrage til at turismebranchen reframes i en mere positiv og attraktiv retning. |
De Midtjyske Styrkepositioner Igangværende STEM | Uddannelsescenter Ringkøbing Skjern | |
Randers Social- og Sundhedsskole, Paderup Gymnasium og Tradium ønsker at arbejde med elevernes tilgang til bæredygtighed i forhold til deres personlige liv og kommende arbejdsliv, således at de sættes i stand til at reflektere, udvikle, tilrettelægge og handle ud fra et bæredygtigt mindset. |
Afsluttet Bæredygtighed | Randers Social- og Sundhedsskole | |
Projektets ambition er at styrke sprogundervisningen gennem samarbejde på tværs af skoler samt brugen af digitale medier og redskaber med et særligt fokus på at anvende disse til at understøtte den interkulturelle dimension og det autentiske sprog i sprogundervisningen.En væsentlig del af projektet ... |
Igangværende Sprog | Aarhus Business College | |
Projektet til formål, at skabe viden og forståelse for værdien og effekten af ny teknologi i fødevareproduktionen og naturforvaltningen i et bæredygtighedsperspektiv. Det sker gennem et tæt partnerskab og samarbejde med erhvervslivet og forskningsenheder, samt ved hjælp af en af Danmarks førende pro... |
Bæredygtighed Digitalisering Flere med kompetencerne til den grønne omstilling Igangværende | Bygholm Landbrugsskole | |
Projektet vil sætte fokus på inddragelse af bæredygtighed i undervisningen, ved at bruge oprensningen på Høfde 42 som case til at give både elever og undervisere viden om, og indsigt i, miljøbeskyttelse og bæredygtighed. |
Bæredygtighed De Midtjyske Styrkepositioner Flere med kompetencerne til den grønne omstilling Igangværende STEM | Skive College | |
Projektet er en fortsættelse af fase 1 i projektet ”grønne stier”, hvor fokus har været at afdække, visualisere og markedsføre de jobprofiler på det grønne arbejdsmarked hvor jobbet er bestridt af en person, hvis uddannelsesmæssige baggrund er startet med en håndværksuddannelse og derefter en ingeni... |
Bæredygtighed De Midtjyske Styrkepositioner Flere med kompetencerne til den grønne omstilling Igangværende STEM | Skive College | |
I projektet samarbejder Region Midtjyllands FGU-institutioner om at styrke deres inkluderende læringsmiljøer i forhold til de mest udsatte elevgrupper. Sammen med eleverne og i samarbejde med eksterne partnere er målet at udvikle målrettede, individuelle og fleksible tilbud, der fastholder eleven i ... |
Afsluttet Social Inklusion | FGU Østjylland | |
Projektet arbejder med udvalgte verdensmål i en dansk kontekst og social inklusion på grundforløbet på erhvervsuddannelser. Det skal bidrage til at flere trives og fastholdes i deres uddannelse. Det skal dermed både styrke elevernes trivsel og i sidste ende sikre, at der uddannes efterspurgt, faglær... |
Afsluttet Frafald Social Inklusion | Learnmark Horsens | |
Projektet sigter mod at benytte robotteknologi til skabe et meningsfuldt forløb fra brobygningen og ind i det første år på en erhvervsuddannelse. Det gøres ved at skabe en rød tråd for både undervisere og elever. Denne tråd skal give eleverne en oplevelse af et gennemgående tema, hvor eleverne føler... |
Afsluttet De Midtjyske Styrkepositioner STEM | Uddannelsescenter Ringkøbing Skjern | |
Projektet vil bidrage til at elever inden for det merkantile erhvervsuddannelsesområde, opnår kompetencer med hensyn til digital innovation af arbejdsprocesser og konkretisering af digitale løsninger under deres uddannelse. Det skal sikre, at de kan være medvirkende til at skabe en succesfuld digita... |
Igangværende STEM | Aarhus Business College | |
Projektet udvikler praksisnære kompetenceudviklingsforløb, der udvikler nye didaktikeres professionelle dømmekraft på en måde, der løfter skolernes samlede kapacitet til hele tiden at lære af og i praksis - og derved kontinuerligt forbedre undervisningens kvalitet og imødekomme elevernes læringsbeho... |
Flere med en faglært uddannelse Igangværende Social Inklusion | Randers Social- og Sundhedsskole | |
Formålet med trivsels projektet på Jordbrugets Uddannelsescenter og College360, er at skabe et systematiseret overblik over trivsel i klasserne, således at vi kan målrette den rigtige indsats i bestræbelserne på at øge fællesskabet, samhørigheden og trivslen blandt eleverne. |
Afsluttet Frafald | Jordbrugets Uddannelsescenter Aarhus | |
Projektets ambition er at få mere fremmedsprog ind i gymnasierne, herunder at arbejde med hvordan en række forskellige fag i gymnasiet kan at få mere sprog ind i undervisningen. |
Igangværende Sprog | Marselisborg Gymnasium | |
Projektet skal bidrage til, at elever inden for det merkantile erhvervsuddannelsesområde opnår kompetencer under deres uddannelse, så de kan være medvirkende til at skabe en succesfuld digital transformation i blandt andet danske SMV'er. Derudover er hensigten, at eleverne skal blive forberedte til ... |
Digitalisering Igangværende STEM | Aarhus Business College | |
De deltagende skoler udvikler et koncept for, hvordan elever på tværs af regionen kan arbejde sammen om de 17 verdensmål og udvikle nye ideer til regionens lokalområder. |
Afsluttet FN's Verdensmål | Egaa Gymnasium | |
Ambitionen med dette projekt er at indsamle og sprede viden om best practice i forbindelse med fjernundervisning og drage viden undervisningen under COVID-19-nedlukningen. |
Afsluttet COVID-19 og Fjernundervisning Digitalisering Social Inklusion | Aarhus TECH | |
Struer Statsgymnasium (SSG) har sammen med Sound Hub Danmark A/S i efteråret 2018 gennemført et pilotprojekt med en undervisningsplatform baseret på et materialesæt, der kan realisere interaktive produkter, opstillinger og forsøg med lyd. Dette projekt vil sprede og raffinere denne platform, ligesom... |
Afsluttet Informatik STEM | Struer Statsgymnasium | |
Projektets formål er at udvikle EUX-uddannelsen ved at optimere samspillet mellem teori og praksis. |
Afsluttet Brobygning | Den Jydske Håndværkerskole | |
”We´re gonna save the motherfucking planet - WGSMP” var det eleverne på Risskov Gymnasium valgte at navngive bæredygtighedsdagen. |
Afsluttet Bæredygtighed FN's Verdensmål | Risskov Gymnasium | |
Projektet ønsker at tage hånd om den stigende polarisering i elevsammensætningen på gymnasiet ved at styrke alle gymnasiets elever i at indgå i demokratiske og faglige sammenhænge, hvor de bliver dygtigere til at give udtryk til for egne holdninger og lytte til andres meninger. |
Igangværende Social Inklusion | Viby Gymnasium og HF | |
I projektet motiveres for STEM-kompetencer hos elever og lærere på gymnasierne ved at tage udgangspunkt i fagenes egne it-værktøjer og ved gennem en teknologiforståelsesramme at analysere disse it-værktøjers behandling af relevante grundfagligheder (fx regler og grundsætninger). |
Afsluttet Informatik STEM | Aarhus Business College | |
Gymnasieelever får mulighed for at spille sammen med et professionelt orkester. Projektets sigte er at bidrage til det kulturelle perspektiv i en uddannelsesmæssig sammenhæng. |
Igangværende Kreativitet | Viborg Katedralskole | |
Projektet vil udvikle og tilpasse undervisningsmateriale til studieretningsklasser med kemi/bioteknologi på højt niveau samt en tilhørende valgfri studieretningsdag på Aarhus Universitet. |
Igangværende STEM | Viborg Gymnasium og HF | |
Med udgangspunkt i Vugge til vugge-princippet og cirkulær økonomi vil projektet arbejde med bæredygtighed på en innovativ og handlingsorienteret måde. |
Afsluttet Bæredygtighed FN's Verdensmål | Uddannelsescenter Holstebro (UCH) | |
På HHX og HTX vil projektet gøre entreprenørskab gennemgående i samarbejde med lokale virksomheder, så eleverne bliver entreprenante, og flere spores ind på et arbejdsliv som iværksættere. |
Afsluttet Iværksætteri STEM | Uddannelsescenter Holstebro (UCH) | |
Projektet vil etablere en bro mellem den almene gymnasiesektor og industrivirksomheder i Midt- og Vestjylland. Gennem undervisningsforløb introduceres unge fra STX og HF for uddannelser, der på sigt kan anvendes i industrien. Det skal inspirere unge til at følge uddannelses- og karriereveje inden fo... |
Afsluttet Brobygning STEM | Holstebro Gymnasium og HF | |
Projektet skal udvikle forståelsen og brugen af STEM i landbrugsuddannelsens grundforløb, med fokus på at implementere en STEM-tilgang på en måde, der er i samklang med grundskolens udskolingstrin. Projektet er en indsats der både på kort og langt sigt skal fremme, at flere vælger uddannelse baseret... |
Afsluttet STEM | Bygholm Landbrugsskole | |
Den jydske Haandværkerskole har besluttet at etablere et FabLab: ”FABx”. Lab’et er udgangspunktet for helt nye kompetencer leveret i regi af Den jydske Haandværkerskole. Kompetencer inden for bæredygtig omstilling, Innovation og Entreprenørskab, kreativitet, forretningsudvikling, startup, STEM, digi... |
Bæredygtighed Flere med kompetencerne til den grønne omstilling Igangværende Kreativitet STEM | Den Jydske Håndværkerskole | |
Projektet vil udvikle sprogfagene, øge de unges interesse for sprog og synliggøre for eleverne, at der er en spændende kobling mellem STEM-kompetencer og sprogkompetencer. |
Igangværende STEM Sprog | Learnmark Horsens | |
Det overordnede formål med projektet er at øge den sociale inklusion på tværs af sociale, kulturelle og etniske baggrunde. |
Afsluttet Social Inklusion | Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens (SOSU FVH) | |
Projektet undersøger, hvilken betydning fjernundervisning har for den sociale inklusion på ungdomsuddannelserne. |
Afsluttet COVID-19 og Fjernundervisning Digitalisering Social Inklusion | Learnmark Horsens | |
Projektets formål er at stimulere og motivere de unges interesse i STEM-erhvervsuddannelser, for at understøtte målet om at 25 procent eller mere af en ungdomsårgang vælger en erhvervsuddannelse. Projektet arbejder med at give eleverne på grundforløb 1 viden om, hvordan smart teknologi påvirker STEM... |
Afsluttet Bæredygtighed De Midtjyske Styrkepositioner Flere med kompetencerne til den grønne omstilling Kreativitet STEM Sprog | Uddannelsescenter Ringkøbing Skjern | |
Den er her. Klimakrisen. Den forpligter os alle og især uddannelsessektoren til at tænke anderledes og se indad, men især også udad. Klimakrisen får erhvervsgymnasierne til at rette blikket endnu mere mod erhvervslivet – mod den tungere industri, der har problemerne tæt inde på livet. Erhvervslivet ... |
Afsluttet Bæredygtighed Flere med kompetencerne til den grønne omstilling STEM | Uddannelsescenter Ringkøbing Skjern | |
Projektets overordnede formål er at styrke arbejdet med at fremme professionelle lærersamarbejde. |
Afsluttet Forskning | Mercantec | |
Projekt Praktisk digitalt skal undersøge pædagogikken, metoderne og hjælpemidlerne på EUD/EUX under COVID-nedlukningen. Den viden der opnås skal medvirke til at udvikle digitalundervisning i tiden efter COVID. |
Afsluttet COVID-19 og Fjernundervisning Digitalisering | Tradium | |
Dette projekt ønsker at udvikle og afprøve en model for, hvordan man kan have fokus på legen og det kreative som undervisningsmetode. Projektet vil undersøge, hvordan man på en HHX-uddannelse, kan styrke elevernes kreative kompetencer og motivation gennem leg. |
Afsluttet Iværksætteri Kreativitet | Mercantec | |
I et samarbejde mellem 6 HHX-gymnasier udvikles en studieretning på HHX inden for bæredygtighed. Der arbejdes med økonomiske instrumenter til at fremme bæredygtighed ud fra FNs verdensmål, samtidig med, at der er fokus på både den enkelte elevs forhold til bæredygtighed i hverdagen og virksomheders ... |
Afsluttet Bæredygtighed FN's Verdensmål | Tradium | |
Flere skoler oplever en udfordring i forhold til tilmeldingen til fremmedsprogsfagene. Det er bl.a. svært at samle hold til sprogundervisningen, som foregår som fysisk tilstedeværelsesundervisning. Derfor vil projektet omlægge udvalgte sprogforløb til online forløb med henblik på at kunne oprette ho... |
Afsluttet Digitalisering Sprog | Aarhus Business College | |
Projektets ambition har været at udvikle undervisningsforløb, sprede undervisningsmetoden til flere lærere og flere skoler samt formulere et robust dansk didaktisk fundament for det lange seje træk, der ligger forude. |
Afsluttet Digitalisering | Egaa Gymnasium | |
Mod på matematik er et ambitiøst projekt, der gennem kombinationen af teknologi og didaktik vil afsøge nye veje for matematikundervisningen med henblik på at styrke elevernes matematikkundskaber og understøtte, at flere søger mod STEM-uddannelserne. |
Afsluttet STEM | Viborg Gymnasium og HF | |
Medietalent er et udviklingsprojekt, der skal styrke brobygningen mellem de gymnasiale uddannelser og den kreative visuelle industri. |
Afsluttet Digitalisering Kreativitet Talent | Viborg Gymnasium og HF | |
Projektets formål er at bidrage med kvalificerede, afprøvede og målrettede indsatser, der vil styrke ensomme unges handlekompetencer ift. at håndtere ensomhed, mens de er på en ungdomsuddannelse i regionen. |
Afsluttet Social Inklusion | SOSU Østjylland | |
Projektets indsatser har fokus på iværksætteri, innovation, styrkepositioner og ung til ung vejledning. Ambitionen er at udvikle regionens styrkepositioner og tiltrække flere unge til STEM uddannelser. Projektet har med afsæt i FN's verdensmål fokus på at fremme kvalitetsuddannelse og muligheder for... |
Afsluttet Bæredygtighed De Midtjyske Styrkepositioner FN's Verdensmål STEM | Learnmark Horsens | |
Projektet stiler mod at integrere mere kreativitet i forløb i STEM-fagene ved blandt andet at overføre en kreativitetsdidaktik til disse fra faget Design og Arkitektur. |
Afsluttet Kreativitet STEM | Marselisborg Gymnasium | |
VIA, AU og Lemvig Gymnasium vil i samarbejde med Klimatorium i Lemvig undervise unge på naturvidenskabelige studieretninger i analyse af klimaudfordringer, og hvordan der arbejdes innovativt og tværfagligt med at løse disse udfordringer inden for moderne videnskab og ingeniørfagene. |
Afsluttet Bæredygtighed STEM | Lemvig Gymnasium | |
Projektet ønsker at udvikle et tilbud, som understøtter den interesse for iværksætteri og kreativitet som gymnasiet oplever, at eleverne er optaget af. Inddragelsen af projektpartnerne skal medvirke til at realisere elevernes ideer og kvalificere elevernes karrierekompetencer. Projektet skal herigen... |
Afsluttet Iværksætteri Kreativitet | Bjerringbro Gymnasium | |
Projektet ønsker at stimulere interessen for digital læring, samt at øge elevernes forståelse for sikkerhed set i lyset af digital dannelse og vores kun øgede digitaliserede samfund. |
Afsluttet Digitalisering Informatik STEM | Aarhus Business College | |
Byggetek på Mercantec vil i en synergi mellem Innovation og Teknologifagene skabe et nyt undervisningsforløb i et samarbejde med eksterne eksperter (projekterende arkitekter og ingeniører). Forløbet implementeres på GF2 på følgende uddannelser Tømrer, Gulvlægger, og Struktøruddannelserne. Med forløb... |
Bæredygtighed Flere med kompetencerne til den grønne omstilling Igangværende STEM | Mercantec | |
Projektet vil undersøge mulige årsager til, hvorfor HF-elever har sværere ved at optage og omsætte formativ feedback end de 3-årige gymnasiale uddannelser. Dette med henblik på at forbedre HF-elevernes udbytte af feedback på skriftligt arbejde. |
Afsluttet Social Inklusion | Grenaa Gymnasium | |
Med henblik på at skabe en HF-uddannelse af høj faglig kvalitet i et unikt fagligt og socialt fællesskab med STX, ønsker Bjerringbro Gymnasium igennem projektet "Bæredygtig HF" at sætte fokus på kompetenceudvikling af undervisere på HF, udvikling af tværfaglige forløb, særlige tværgående og sociale ... |
Afsluttet FN's Verdensmål | Bjerringbro Gymnasium | |
Skive College vil med projektet øge og sætte fokus på erhvervsuddannelsernes rolle i regionale grønne nye innovationssystemer og tage de første skridt til at bane nye veje i samspillet mellem folkeskoler, erhvervsuddannelser, videregående uddannelser og erhvervslivet. En styrket overgang på tværs af... |
Afsluttet Brobygning Bæredygtighed Flere med kompetencerne til den grønne omstilling STEM | Skive College | |
Projektets vil udbrede verdensmålskonceptet til at blive en integreret del af undervisningen i landbrugsuddannelsen, så vi fortsat arbejder for at støtte en bæredygtig udvikling i den daglige undervisning, til gavn for fremtidens samfund. |
Afsluttet Bæredygtighed FN's Verdensmål Flere med kompetencerne til den grønne omstilling | Asmildkloster Landbrugsskole | |
Projektets ambition er at øge pigers interesse og motivation for STEM-fagene samt inspirere til STEM-studievalg. |
Afsluttet De Midtjyske Styrkepositioner STEM | Bjerringbro Gymnasium | |
Projektet har til formål at bringe flere topforskningsprojekter ind i undervisningen og at øge interessen blandt de studerende for forskning. |
Afsluttet Forskning Kreativitet Talent | Lemvig Gymnasium | |
Projektet vil arbejde med, hvordan vi ruster erhvervsskoleelever til fremtidens digitaliserede arbejdsmarked. Projektet vil udvikle modeller for, hvordan lokale teknologiambassadører kan bringe ny teknologi og dermed STEM-kompetencer ind i erhvervsskoleuddannelsernes pædagogiske praksis. |
Afsluttet Digitalisering STEM | Mercantec | |
Projektet vil undersøge, hvorvidt mindset-teori kan styrke meget sårbare unges forudsætninger for og tilgang til at gennemføre en ungdomsuddannelse og navigere sikkert frem mod erhvervskompetencer. |
Afsluttet Brobygning Social Inklusion | Tradium | |
Med erfaringerne fra nødundervisningen under COVID-nedlukningen ønskes det at opnå en bedre udnyttelse af potentialet og en højere kvalitet i muligheden for at gennemføre virtuel undervisning i samspil med den øvrige undervisning på gymnasierne. |
Afsluttet COVID-19 og Fjernundervisning Digitalisering | Aarhus Business College | |
Learnmark, Mercantec, Tradium og Egaa Gymnasium samarbejder med Ungdomsbyen m.fl. og UNESCO-UNEVOC om at udvikle metoder til at integrere klima, grøn omstilling og bæredygtighed naturligt på erhvervsskolen, så eleverne oplever bæredygtighed som et selvfølgeligt element i undervisningen fra folkeskol... |
Afsluttet Bæredygtighed FN's Verdensmål STEM | Tradium | |
Projektet ønsker at styrke erhvervsskolernes læring og mindske frafaldet igennem en kvalificering af undervisernes didaktik og pædagogik. Dette finder sted gennem en bedre anvendelse af undervisernes formelle uddannelse på tre niveauer: Organisatorisk, ledelsesmæssigt og blandt underviserne. |
Afsluttet Frafald | Randers Social- og Sundhedsskole | |
Projektet vil udvikle FGU-elevers iværksætter-kompetencer gennem arbejde med bæredygtige cases fra virksomheder inden for de midtjyske styrkepositioner. |
Bæredygtighed De Midtjyske Styrkepositioner Igangværende Kreativitet STEM Sprog | FGU Midt-Vest | |
Projektet vil forebygge fravær og understøtte bedre inklusion af elever på FGU. |
Afsluttet Social Inklusion | FGU Østjylland | |
Projektet "FN's Verdensmål og grøn omstilling på FGU-Østjylland" arbejder for at øge FGU-elevernes bevidsthed og engagement i den grønne omstilling. |
Afsluttet Bæredygtighed FN's Verdensmål | FGU Østjylland | |
Projektet vil udvikle et elevdrevet prospekt for FGU Østjyllands fremtidige bæredygtighedsprofil. Prospektudviklingen tager afsæt i en høj grad af elevinvolvering og elevindflydelse på et kvalificeret informationsniveau. |
Afsluttet Bæredygtighed FN's Verdensmål | FGU Østjylland | |
Projektets formål er at skabe større tilslutning til de naturvidenskabelige og økonomiske studieretninger på ungdomsuddannelser i Region Midtjylland og desuden øge andelen af piger på disse. Desuden er projektets formål at forbedre sprogligheden hos elever dels i STEM-fag og dels i sprogfag. |
Afsluttet Kreativitet STEM Sprog | Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasier | |
Projektets mål er at udvikle en virtuel fremmedsprogsdidaktik med henblik på at dygtiggøre eleverne og øge deres motivation for at lære sprog. Projektet skal systematisk evaluere de erfaringer, som lærere og elever har med den virtuelle sprogundervisning i foråret 2020 og på baggrund heraf udvikle, ... |
Afsluttet Digitalisering Sprog | Horsens Gymnasium og HF | |
Projektet EUX Space har som overordnet formål at understøtte, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse ved at udvikle og tilbyde en ny rum-studielinje, EUX Space, hvor eleverne konkret arbejder med STEM-kompetencer med det formål at bygge, opsende og monitorere en satellit over et forløb på fem år... |
Afsluttet FN's Verdensmål STEM | Mercantec | |
De seks institutioner bag projektet vil gennemføre projektet "Erhvervsuddannelser med en bæredygtig profil" med det formål at styrke fokus på cirkulær økonomi og bæredygtighed som en del af dannelsesbegrebet på EUD- og EUX-området. |
Afsluttet Bæredygtighed FN's Verdensmål Flere med kompetencerne til den grønne omstilling | Skive College | |
Projektet vil udvikle et studierejsekoncept, der inspirere til at udforske, hvordan EU spiller ind i den regionale dagsorden såsom den grønne omstilling, fiskeri, landbrug og uddannelse. |
Bæredygtighed FN's Verdensmål Igangværende | Bjerringbro Gymnasium | |
’Engineering i gymnasiet’ er et 2-årigt pilotprojekt med formål om at undersøge undervisningsmetoden engineerings potentiale og udvikle ’best practice’ for implementering i gymnasiets naturvidenskabelige undervisning. Engineeringmetoden forventes at kunne løfte elevernes naturvidenskabelige og tekno... |
Afsluttet STEM | Odder Gymnasium | |
For at fremme elevdemokratiet vil projektet udvikle og gennemføre en elevrådsuddannelse, der skal understøtte velfungerende elevråd og fremme elevindflydelse og fællesskab på FGU-institutionerne. |
Afsluttet FN's Verdensmål Social Inklusion | FGU Østjylland | |
Projektet vil udvikle og afprøve digitale redskaber i forbindelse med formativ feedback til særligt elever på STEM-uddannelser (de naturvidenskabelige studieretninger på gymnasiet og erhvervsskolen). |
Afsluttet Digitalisering STEM | Mercantec | |
Projektet havde en ambition om at udvikle et forskningsbaseret kompetenceudviklingsforløb, som henvender sig til gymnasielærere uden eller med begrænset viden om digital teknologi. Hensigten var at inspirere dem til at integrere teknologiforståelse i deres eksisterende undervisningspraksis. Dette sk... |
Afsluttet Digitalisering Forskning STEM | Risskov Gymnasium | |
Projektet vil skabe nye digitale undervisningsformer, der samtidig styrker elevernes faglige udvikling og deres relationer, og som lærerne kan vælge i kombination med en fremtidig normal tilstedeværelsesundervisning fx i form af blended learning og hybrid undervisning. Projektet er i første omgang a... |
COVID-19 og Fjernundervisning Digitalisering Igangværende STEM | Aarhus Business College | |
Projektet vil opøve elevernes digitale dannelse samt udvikle og implementere undervisningsforløb omkring digital dannelse inden for tre områder: Digitale færdigheder, Medborgerskab og Trivsel. |
Afsluttet Digitalisering | Randers Social- og Sundhedsskole | |
I Det Erhvervsfaglige Eksperimentarium kan du finde digitale teknologier samt tilhørende it-værktøjer og eksempler på faglige forløb, der kan hjælpe undervisere og elever på erhvervsuddannelserne med at visualisere, systematisere og automatisere faglige procedurer, metoder og arbejdsgange.I Eksperim... |
Afsluttet Digitalisering Informatik Kreativitet STEM | Aarhus Business College | |
Projektet vil udvikle en studieretning inden for samfundsteknologi. Studieretningen vil nuancere og differentiere familien af samfundsvidenskabelige studieretninger og medvirke til at bygge bro til STEM-området. |
Digitalisering Igangværende STEM | Viby Gymnasium og HF | |
Randers Social- og Sundhedsskole vil udvikle et valgfag til elever på den pædagogiske assistent uddannelse, hvor målet er at bringe konkret viden og handling om bæredygtighed i øjenhøjde for elevernes hverdag i den pædagogiske sektor. |
Afsluttet Bæredygtighed FN's Verdensmål | Randers Social- og Sundhedsskole | |
Covid-19-nedlukningen har tydeliggjort behovet for smartphonevenlig fjernundervisning for elever uden egen PC.Projektet skal udvikle og kvalificere smartphone venlig fjernundervisning så den elevgruppe, som ikke har egen PC, også kan modtage fjernundervisning og opnå it-kompetencer. |
Afsluttet COVID-19 og Fjernundervisning Social Inklusion | FGU Østjylland | |
Dette projekt sigter mod at afdække potentialet i Computional Thinking (CT) i forhold til praktisk problemløsning og sammenhæng mellem teori og praksis. |
Afsluttet Digitalisering | Aarhus Business College | |
Projektet vil etablere og drive to undervisningsmiljøer ("Byggeboxe") med fokus på klimarenovering, energi og byggeri i tilknytning til større byggerier i Region Midtjylland. |
Afsluttet Bæredygtighed De Midtjyske Styrkepositioner FN's Verdensmål Flere med kompetencerne til den grønne omstilling STEM | Aarhus TECH | |
Formålet med projektet er at motivere og inspirere flere unge på ungdomsuddannelserne i Region Midtjylland til at overveje og vælge en videregående uddannelse inden for STEM-området. Det skal ske ved at gøre brug af eksperter fra STEM-området, der kan fungere som rollemodeller, som derved kan inspir... |
Afsluttet STEM | Uddannelsescenter Ringkøbing Skjern | |
Dette projekt vil i samarbejde med relevante eksterne aktører udvikle forløb, der kan kompetenceudvikle undervisere og efterfølgende gøre dem i stand til at udvikle undervisningsforløb om Big data. |
Afsluttet Informatik STEM | Mercantec | |
Akademiet For Talenfulde Unge Midt (ATU.Midt), er et tilbud til talentfulde gymnasie- og HF-elever fra Region Midtjylland, som savner udfordringer i den almindelige undervisning, og som udviser et stort akademisk potentiale. |
Igangværende Talent | Viby Gymnasium og HF | |
Projektet vil udvikle en ny induktiv metode til samfundsfag A og B på STX og HF. |
Afsluttet Social Inklusion | Favrskov Gymnasium |