Projektbeskrivelse
Et projekt med henblik på konkret didaktisk og læringsteoretisk viden om hvordan undervisningen kan tilrettelægges og afvikles med det primære fokus på analog undervisning set i lyset af den voldsomme digitalisering i gymnasieskolen.
Projektets mål og indhold
Det kortsigtede formål er, at lærerne på Bjerringbro Gymnasium skal opnå flere redskaber til at tilrettelægge og afvikle en undervisning, der er mere løsrevet fra skærmene. Et overordnet formål er, at projektet kan danne grobund for større projekter med fokus på analog undervisning i gymnasiet, som vi vurderer, at der mangles viden om. En viden som vi vurderer, er særdeles vigtigt især set i lyset af fremkomsten af AI. Vi oplever, at eleverne i gymnasiet bliver mindre og mindre i stand til at fordybe sig og arbejde med fysiske bøger, videnskabelige artikler og avisartikler mm. Derudover oplever vi også, at eleverne i gymnasiet bliver mindre og mindre i stand til at anvende analoge skriveredskaber, som blyant og kuglepen.
Projektholderne er klar over, at fremtidens arbejdsmarked for de unge i mindre grad vil stille dem overfor fx fysiske bøger og blyanter, men vi vurderer samtidigt, at fremtidens unge har behov for at opnå indsigt i forskellen på den læring og fordybelse de kan opnå gennem analog undervisning kontra digital undervisning.
Et formål med projektet er derfor, at eleverne skal erfare, at der er forskel på den læring og viden, som kan opnås gennem analog undervisning kontra digital undervisning. Sidst men ikke mindst har projektet også et almendannende formål, da den analoge undervisning kan skærpe elevernes opmærksom på hvordan skærme kan være forstyrrende elementer i deres hverdag.
Der vil i projektperioden blive udviklet, afprøvet og evalueret på analoge undervisningsforløb i flere af gymnasiets fag. Dette vil ske på baggrund af indhentning af ekspertviden på området, der skal gøre underviserne klogere på fordele og ulemper ved analog undervisning. Eksperterne udgøres blandt andet af projektets to samarbejdspartnere Nationalt Videncenter for Læremidler og ph.d. Jesper Balslev. Eksperterne skal inddrages løbende som sparringspartnere på udviklingen af forløb og deltage i evalueringen af forløbene med henblik på en videnskabelig vinkel på projektet og videreformidling af projektets resultater.
Med henblik på at have noget viden at sætte over den opnåede viden om analog undervisning vil projektet også have en komparativ dimension ved gennem kvantitative og kvalitative undersøgelser at fokusere på viden om digital undervisning. Det vil primært ske gennem undersøgelser af vores naboskole Bjerringbro Skoles undervisning, hvor man anvender det digitale læringsmiddel MyBook, det samarbejde vil foregå i regi af et allerede etableret netværk. Derudover vil vi også gennem observationsforløb hos lærere på Bjerringbro Gymnasium undersøge anvendelse af digitale læringsmidler i gymnasiet. Her vil fokus være på udvalgte lærere, som har en høj grad af anvendelse af digitale læringsmidler.
Projektets Partnerskab
Bjerringbro Gymnasium, Nationalt Videncenter for Læremidler, Erhvervsakademis afdeling for forskning og udvikling
Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?
Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/
Michael Christensen
Bjerringbro Gymnasium
ch@bggym.dk
26233955
Bjerringbro Gymnasium, Nationalt Videncenter for Læremidler, Erhvervsakademis afdeling for forskning og udvikling