Feedback som middel til fastholdelse og rekruttering i STEM

  • Feedback som middel til fastholdelse og rekruttering i STEM

Projektbeskrivelse
Projektets formål er at skabe større tilslutning til de naturvidenskabelige og økonomiske studieretninger på ungdomsuddannelser i Region Midtjylland og desuden øge andelen af piger på disse. Desuden er projektets formål at forbedre sprogligheden hos elever dels i STEM-fag og dels i sprogfag.

Projektets mål og indhold
For at opnå formålet vil projektet undersøge, hvordan arbejdet med en åben feedbackkultur kan bidrage til at styrke selvstændighed, samarbejde og refleksion i STEM-fagene. Med fokus på afprøvning af forskellige feedbackformer er målet at bidrage til, at den enkelte elev øger sin interesse for STEM- og sprogfagene. Ved at intensivere dialogen med eleverne om faget og ikke mindst elevernes eget arbejde, er det projektets hensigt at bidrage til, at eleverne kan finde og arbejde med deres egen tilknytning til fagligheden. Desuden iværksættes tvær- og flerfaglige forløb, hvori STEM-fag og sprogfag indgår.

Med afsæt i STEM-, og sprogfagene vil projektet prøve at skabe en ny skolekultur; en feedback-kultur på de enkelte skoler, hvor den enkelte elev skal have en mere central rolle i undervisningen; eleven skal opleve at få en meget mere aktiv rolle i forhold til at forholde sig til faget, til egen læring og i at hjælpe andre elever. En åben feedbackkultur baserer sig på relationer og dialog mellem lærer-elev og elev-elev, hvilket skal øge samarbejde, hjælp, vejledning og deling med henblik på at fremme den faglige nysgerrighed. Dermed skulle undervisningen gerne opleves mere vedkommende for eleven.

Projektets Partnerskab
Herningsholm, Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Skive College, Århus Handelsgymnasium, Københavns Åbne Gymnasium og Unord.

 


Projektperiode   01.01.2021 til d. 31.12.2022

Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?

Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/


Feedback som middel til fastholdelse og rekruttering i STEM
Kontakt

Projektleder
Jonas Vognsen Stork
Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasier
jost@herningsholm.dk
53867656


Projektejer
Herningsholm Erhvervsskole og Gymnasier
Samarbejdspartnere

Herningsholm, Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Skive College, Århus Handelsgymnasium, Københavns Åbne Gymnasium og Unord.


Materiale
Feedbackprojektetartikel
Feedback_aktiviteter_i_ungdomsuddannelse_final_online
Top