Projektbeskrivelse
Projektets overordnede formål er at integrere hjælpemidler baseret på kunstig intelligens didaktisk i den daglige undervisning, så de bidrager konstruktivt til udvikling af elevernes skriftlighed.
Projektets mål og indhold
Gymnasierne udfordres i stigende grad af nye hjælpemidler, der kan forfatte og forbedre tekst vha. kunstig intelligens (fx ChatGPT, Google Translate) (1). Den teknologiske udvikling byder således løbende på nye muligheder/udfordringer, hvilket kan være med til at rokke ved vores forståelse af grænsen mellem plagiat og hjælpemidler. Samtidigt oplever skolerne en stigende tendens til, at elever lader sig friste af hjælpeværktøjer og hjælpetjenester ifm skriftlige afleveringer (2). Udfordringen er også nødvendig at håndtere hurtigt og kvalificeret, fordi nye generationer af hjælpemidler inden for kort tid inkorporeres i de programmer, der allerede anvendes i undervisningen, fx Office-pakken og Google-Workspace.
I dette projekt samarbejder en række gymnasier i Region Midtjylland om at kortlægge forståelser af, hvad der udgør
plagiat forbindelse med skriftligt arbejde, og hvordan man kan arbejde skabe nye veje, kulturelle såvel som strukturelle/didaktiske, vil modvirke sætte fokus på elevernes forståelse af egen læring. Faggrupper undersøge hjælpemidlers muligheder begrænsninger give forslag til, integrere hjælpemidler didaktisk den daglige undervisning tilrettelægge skriftlighed, så sikrer større involvering læreren skriveproces.
Projektet er samtidigt et forsøg på at afdække holdninger hos eleverne til plagiat og skabe en
kulturændring i forhold til, hvad der er etisk og fagligt korrekt.
Det elevrettede element:
Projektets Partnerskab
Aarhus Business College, Herning Gymnasium, UCRS, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse og Aarhus Universitet.
Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?
Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/
Lektor, projektleder
Peder Vinther Emdal Hay
Aarhus Handelsgymnasium
pped@aabc.dk
8936 3450
Lektor, projektleder
Claus Zedlitz
Aarhus Handelsgymnasium
claz@aabc.dk
9384 8007
Aarhus Business College, Herning Gymnasium, UCRS, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse og Aarhus Universitet.