Læring i feltet mellem faglige hjælpemidler og plagiat

  • Læring i feltet mellem faglige hjælpemidler og plagiat

Projektbeskrivelse
Projektets overordnede formål er at integrere hjælpemidler baseret på kunstig intelligens didaktisk i den daglige undervisning, så de bidrager konstruktivt til udvikling af elevernes skriftlighed.

Projektets mål og indhold
Gymnasierne udfordres i stigende grad af nye hjælpemidler, der kan forfatte og forbedre tekst vha. kunstig intelligens (fx ChatGPT, Google Translate) (1). Den teknologiske udvikling byder således løbende på nye muligheder/udfordringer, hvilket kan være med til at rokke ved vores forståelse af grænsen mellem plagiat og hjælpemidler. Samtidigt oplever skolerne en stigende tendens til, at elever lader sig friste af hjælpeværktøjer og hjælpetjenester ifm skriftlige afleveringer (2). Udfordringen er også nødvendig at håndtere hurtigt og kvalificeret, fordi nye generationer af hjælpemidler inden for kort tid inkorporeres i de programmer, der allerede anvendes i undervisningen, fx Office-pakken og Google-Workspace.

I dette projekt samarbejder en række gymnasier i Region Midtjylland om at kortlægge forståelser af, hvad der udgør
plagiat forbindelse med skriftligt arbejde, og hvordan man kan arbejde skabe nye veje, kulturelle såvel som strukturelle/didaktiske, vil modvirke sætte fokus på elevernes forståelse af egen læring. Faggrupper undersøge hjælpemidlers muligheder begrænsninger give forslag til, integrere hjælpemidler didaktisk den daglige undervisning tilrettelægge skriftlighed, så sikrer større involvering læreren skriveproces.

Projektet er samtidigt et forsøg på at afdække holdninger hos eleverne til plagiat og skabe en
kulturændring i forhold til, hvad der er etisk og fagligt korrekt.



Det elevrettede element:

  • Afdække elevernes holdning til plagiat, elevernes forståelse af plagiat og elevernes motivation for at anvende plagiat.
  • Afdække elevernes motivation for at anvende plagiat
  • Afdække elevers anvendelse af hjælpeprogrammer, Lovlige som fx Microsoft Word, Excel, CAS-værktøjer og ordbøger/leksika. Online tjenester, som ikke må anvendes til eksamen, såsom ChatGPT, Google Translate, Grammarly
  • Skabe grobund for en kulturændring; elevers øgede bevidsthed om plagiat og hjælpeværktøjers muligheder og begrænsninger vil mindske motivation for snyd og fremme elevernes forståelse for, hvordan hjælpeværktøjer kan understøtte deres læring hensigtsmæssigt.
Det lærerrettede element:

  • Undersøge de hjælpemider, som eleverne har til rådighed og bruger i de forskellige fag/faggrupper i
    forbindelse med skriftlighed.
  • Sammenfatte principper for en didaktisk praksis, der hjælper eleverne til at forstå hjælpeværktøjers muligheder og begrænsninger i faget
  • Starter skrivning i klasserummet i en stilladsering, der sikrer større forankring og ejerskab hos den enkelte elev
    over egen skriftlige produktion.
  • Udvikle benspænd i form af refleksionsøvelser, der skal afleveres sammen med skriftlige afleveringer og som mindsker incitament til at plagiere.
  • skabe grobund for en kulturændring i forhold til skriftlighed og plagiat, herunder en ændret opfattelse af digitale hjælpeprogrammer (fra forbud til didaktisk værktøj).
Download projektets materiale samlet som zip-fil (24mb). Du finder filen under bjælken "Materialer" efter visning af kontaktoplysninger og samarbejdspartnere. 

Filen indeholder følgende:

  • Om projektet – formål og indhold (pdf)
  • DOs and DON’Ts i fagene (pdf)
  • UV-forløb AABC (mappe med 13 forløb)
  • UV-forløb Herning Gymnasium (mappe med 8 forløb)
  • UV-forløb UCRS (mappe med 8 forløb)
  • Materialer fra konference (mappe med pdf fra åben konference 26/8 2024)

Projektets Partnerskab
Aarhus Business College, Herning Gymnasium, UCRS, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse og Aarhus Universitet.

 


Projektperiode   01.08.2023 til d. 31.08.2024

Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?

Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/


Læring i feltet mellem faglige hjælpemidler og plagiat
Kontakt

Lektor, projektleder
Peder Vinther Emdal Hay
Aarhus Handelsgymnasium
pped@aabc.dk
8936 3450


Læring i feltet mellem faglige hjælpemidler og plagiat
Kontakt

Lektor, projektleder
Claus Zedlitz
Aarhus Handelsgymnasium
claz@aabc.dk
9384 8007


Projektejer
Aarhus Business College
Samarbejdspartnere

Aarhus Business College, Herning Gymnasium, UCRS, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse og Aarhus Universitet.


Materiale
Faglige hjælpemidler og plagiat
Top