Projektbeskrivelse
Projektet vil skabe nye digitale undervisningsformer, der samtidig styrker elevernes faglige udvikling og deres relationer, og som lærerne kan vælge i kombination med en fremtidig normal tilstedeværelsesundervisning fx i form af blended learning og hybrid undervisning. Projektet er i første omgang afgrænset til erhvervsuddannelserne, men metoderne vil også være relevante for andre uddannelsestyper.
Projektets mål og indhold
Projektets formål er at udvikle digitale undervisningsformer og styrke lærerkompetencer, der kan understøtte aktiverende og samskabende læringsformer hos eleverne i fjern-, hybrid- og tilstedeværelsesundervisning. Corona-pandemien afslørede, at det bl.a. var fraværet af lærernes kendskab til sådanne undervisningsformer, der var den største barriere for at støtte elevernes trivsel og mulighed for skabelse og vedligeholdelse af relationer i forbindelse med digital læring.
Projektet har dermed som mål at fastholde det aktuelle momentum for digital læring ved at udvikle realistiske digitale undervisningsmetoder baseret på nærhed og relationsskabelse for eleverne, som lærerne kan vælge i sammenhæng med tilstedeværelsesundervisning fx i form af blended learning og hybrid undervisning. Projektet tager udgangspunkt i web 2.0-værktøjer, da de er særligt egnede til brugergenerering af indhold i fællesskaber. I projektet etableres kompetenceudviklingsrum, hvor lærerne i fællesskab eksperimenterer med og deler viden om og erfaringer med disse typer værktøjer, og hvordan de kan bruges i undervisningen, når den afvikles under normale forhold.
Projektets Partnerskab
Aarhus Business College, Skive College, Mercantec, UCRS, SOSU FVH, SoSu Randers, Danmarks institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)
Nøgleord Igangværende STEM Digitalisering COVID-19 og Fjernundervisning STEM Digitalisering COVID-19 og Fjernundervisning Erhvervsuddannelse
Ønsker du som ungdomsuddannelse i Region Midtjylland at søge om midler til en projektidé?
Så kan du Læse mere på https://www.rm.dk/regional-udvikling/fremtidssikrede-uddannelser-og-kompetenceloft/for-uddannelsesinstitutioner/uddannelsespulje/
Specialkonsulent i e-læringspædagogik
Danielle Tasic Hansen
eVidenCenter
daha@aabc.dk
2541 3510
Aarhus Business College, Skive College, Mercantec, UCRS, SOSU FVH, SoSu Randers, Danmarks institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)